Πέμπτη, Οκτωβρίου 27, 2005

Φθινοπωρινό πικ-νικ στο βουνό του Χορτιάτη

Έχουμε μάθει όταν κάτι πάει στραβά να ανασηκώνουμε το φρύδι και να φέρνουμε την κατάσταση στα μέτρα μας. Όταν ακυρώθηκε η προγραμματισμένη για το τριήμερο εκδρομή, πήρα τη Μαρία στο τηλέφωνο: «Χορτιάτης, ήλιος. Θες;» Όταν ήρθα σπίτι τα σάντουιτς ήταν στη σακούλα, ο σάκος του μωρού ετοιμοπόλεμος. Φορτωθήκαμε τα πράγματα και βουρ για το βουνό. Και για τους εκτός Θεσσαλονίκης, κάπου 30 χιλιόμετρα από την πόλη.

21 βαθμοί στο Χορτιάτη και η πόλη υποκλίνεται στα πόδια μας. Πράσινο, αέρας καθαρός να σκάνε τα πνευμόνια και η μικρή στο sling να παρατηρεί όλα τα δένδρα με τα φύλλα στο χρώμα του σάπιου μήλου. Φθινόπωρο. Το αεράκι ήταν ευεργετικό.



Περπατήσαμε σε μονοπάτια, ανεβήκαμε πλαγιές. Συναντήσαμε γελάδια που βόσκανε ευχαριστημένα. Δυο τρεις οικογένειες σε ξέφωτα ψήνανε και μαζεύανε κάστανα. Τα σκυλιά ένα κουβάρι με τα πιτσιρίκια. Ελευθερία, παιχνίδι.

Στρώσαμε στο γρασίδι με τον ήλιο να μας ζεσταίνει. Η μικρή θήλασε στη φύση και μετά ανοίξαμε το δικό μας σακούλι με το φαγητό. Έπειτα μήλο πράσινο. Παίξαμε και τραγουδήσαμε όλα τα χαζά τραγούδια των μεγάλων για μωρά. Και αυτό ξεκαρδιζόταν.



Πρρρρρ… ακούστηκε σε μια στιγμή. Άμεση επέμβαση. αλλαγή πάνας στη φύση. Το είδαμε κι αυτό, είπε η Μαρία. Κι εκείνη τη στιγμή, στα δυο τρία μέτρα έσκασε μύτη μια μαύρη γελάδα. Σκάσαμε στα γέλια.



Στην επιστροφή παγωτό μόκα από το Πανόραμα, επιβεβλημένα. Όταν κάτι πάει στραβά, μπορούμε συχνά να γυρίσουμε το πράμα από την ανάποδη. Συνήθως είναι όλα στο μυαλό...

Τετάρτη, Οκτωβρίου 26, 2005

Ο παρκαδόρος του Μύλου και η παράστασης της Τάνιας Τσανακλίδου

Κράτησα τραπέζι για την παράσταση της Τάνιας Τσανακλίδου στο Club του Μύλου μια βδομάδα πριν. Το πρόγραμμα άρχιζε στις 9.30, βολικό για μας. Η Μαρία θα ταΐζε τη μικρή, η μάνα μου θα παρέμενε φρουρός. Μέχρι τις 12.30 το μωρό δεν θα ζητούσε φαγητό.

9.25. Πήγα να μπω με το αμάξι στο πάρκινγκ - αλάνα για να με κόψει ο τύπος με το φωσφοριζέ μπουφάν. Είναι γεμάτο, δώστε μου τα κλειδιά, μου λέει, και μου βάζει στο χέρι ένα μπρελόκ με τον αριθμό 18. Δεν το ‘χω συνήθειο να αφήνω το αμάξι μου σε παρκαδόρους. Με βρήκε όμως μπόσικο, είχαμε και τους φίλους που περίμεναν. Ένας δεύτερος τύπος βούτηξε τα κλειδιά και τράβηξε το αμάξι 15 μέτρα πιο κάτω, πάνω στο δρόμο. Τράβηξε χειρόφρενο, ξεπάρκαρε ένα άλλο της κακιάς ώρας, όχι ότι έχουμε καμιά αμαξάρα. Και έβαλε στη θέση του το δικό μας.

Είστε από το Μύλο, ε; ρώτησα αστειευόμενος. Ναι, μην φοβάσαι. Τα βάζουμε πάνω στο δρόμο και τα προσέχουμε. Ελπίζω να γυρίσουμε με το αμάξι ψέλλισε η Μαρία καθώς αποχαιρετούσαμε το αυτοκίνητο.

9.30. Σκοτάδι πριν αρχίσει η παράσταση. Το τραπέζι ήταν στον όροφο. Ούτε ένα φως στις σκάλες. Σπρώξιμο, τσαλαπάτημα. Βρήκαμε με αναπτήρα το τραπέζι. Πλάι σε μια κουπαστή, έπρεπε να σκύψεις για να δεις τα πρόσωπα στη σκηνή. Ας είναι…

Έκανα να βγάλω το σακάκι. Η καρέκλα μου δεν κουνιόταν. Σφηνωμένη ανάμεσα σε αυτήν της Μαρίας, και 4 αγνώστων. Σαρδέλες που τρίβουν τις πλάτες τους χωρίς όρεξη. Όταν άνοιξε ο προβολέας, σημάδι ότι η παράσταση ξεκινούσε αποκαλύφτηκε ένας κόσμος παστωμένος. Η πρώτη μου σκέψη ήταν ότι αν γινόταν το παραμικρό δεν υπήρχε καμία περίπτωση να μην αλληλο-τσαλαπατηθούμε. Στο τραπέζι με το Βαγγέλη και την Κατερίνα αστειεύτηκα για τα 35 μου χρόνια και τις γεροπαραξενιές που αρχίζουν να σκάνε μύτη. Η σκέψη είχε περάσει από όλους…

Η Τάνια στη σκηνή άστραφτε με την καλογυαλισμένη της φωνή, τα άλλοτε μελαγχολικά και άλλοτε κεφάτα τραγούδια. Δικά της και μεγάλων συνθετών. Στα χνάρια της παράστασης στην Αθήνα, στο Μετρό.


Γυρόφερνε τη σκηνή με την άνεση και το δικό της προσωπικό αέρα, με το ποτό της στο χέρι και το τσιγάρο στα δάχτυλα. Μαζί της ο ανεπανάληπτος Μανώλης Καραντίνης. Στα χέρια του το μπουζούκι στενάζει και τελικά αφήνεται πλήρως στα προστάγματά του. Ο Γιάννης Παπαζαχαριάκης στην κιθάρα και ο Παναγιώτης Τσεβάς στο νοσταλγικό ακορντεόν και στο τραγούδι.



Όταν βγήκαμε από το Club ήταν η ώρα του αυτοκινήτου. Ο Βαγγέλης είχε προλάβει να το αφήσει στην αλάνα, είχε τα κλειδιά μαζί του. Ακούω τον τύπο με το μπουφάν να λέει σε κάποιον άλλον που του έδινε το μπρελόκ για να παραλάβει το αυτοκίνητό του: «Είναι 5 Ευρώ», για να πάρει την απάντηση, «Αμάν είστε φαρμακείο». Κοιταζόμαστε με το Βαγγέλη, οι γυναίκες μας κάτι μουρμουρίζουν. Ρωτάω τον παρκαδόρο αν υπάρχει χρέωση για το πάρκινγκ. Ναι, μου λέει. Και γιατί δεν έχει κάποια σχετική πινακίδα, γιατί δεν μας το είπατε από την αρχή, ρωτάω. Καμία απάντηση. Ο Βαγγέλης φεύγει με τα κλειδιά στο χέρι. Ρωτάω τον παρκαδόρο πόσο στοιχίζει, όσο θέλετε μου λέει. Τι θα πει όσο θέλουμε, όσο θέλετε. Ρωτάω αν αυτό το γνωρίζουν από το Μύλο, ναι μου απαντά. Ζητάω να μου καθορίσουν το ποσό και να μου δώσουν απόδειξη. Δώστε κάτι μου λέει, εμείς προσέχαμε το αμάξι σας. Πού, στο δρόμο πάνω;

Ο τύπος εκβίαζε φιλοδώρημα. Δεν υπάρχει καμία χρέωση για το πάρκινγκ. Από ό,τι κατάλαβα, πριν γεμίσει η ούτως ή άλλως μικρή αλάνα του Μύλου, κάποια σαΐνια έχουν παρκάρει δικά τους αμάξια στους διπλανούς δρόμους. Μόλις σκάσει πελάτης, αδειάζουν τη θέση και παρκάρουν το αμάξι του, εισπράττοντας 5 ευρώ. Χωρίς προειδοποίηση.

Ίσως να τα έδινα, αν με είχαν ενημερώσει εκ των προτέρων. Ίσως αποφάσιζα να παρκάρω ένα δυο στενά πιο δίπλα. Όπως και να είναι, δεν άφησα το σκηνικό να χαλάσει την όμορφη ανάμνηση από την Τάνια Τσανακλίδου που χάιδεψε τα αυτιά και την ψυχή μου.

Τρίτη, Οκτωβρίου 25, 2005

28η Οκτώβρη: αντάρτικο στην τηλε-μαστούρα μας

Γαλανόλευκα σημαιάκια στοβιλίζονται στο ρεύμα του αέρα που μπαίνει στο γυμναστήριο. Οι δάφνες αγκάλιαζουν τις λωρίδες χαρτιού με το σκληρό πρόσωπο που προτάσσει τη λόγχη, που φορά αμπέχονο και γράφει "ΖΗΤΩ ΤΟ ΟΧΙ". Στην απέναντι πλευρά 15 πιτσιρίκια με άσπρα μπολουζάκια, μαύρα παντελόνια ή φούστες, με αθλητικά παπούτσια και ζελέ που ξεχειλίζει από το μαλλί. "Κορόιδο Μουσολίνι", τα χέρια της καθηγήτριας της Μουσικής ανεβοκατεβαίνουν, τα χείλη ανοιγοκλείνουν χωρίς φωνή.



Στη γωνιά η σημαιοφόρος, οι παραστάτες. Καμαρώνουν, χαμογελάνε, ντρέπονται. Από κάτω ψιλοφασαρία, χειροκροτήματα , γιουχαρίσματα. Παρατηρήσεις, χαμόγελα. Το τακούνι κτυπάει το πάτωμα. Με το ρυθμό. Σοφία Βέμπω στα αυτιά.

Όπως τότε, στα χρόνια μας. Έτσι και σήμερα. Ο χρόνος τράβηξε χειρόφρενο.

Τι σκέφτονται σήμερα αυτά τα μυαλουδάκια; Τι περνάει μέσα τους; Τι τους περνάμε μέσα τους; Που αρχίζει η φιλοπατρία κι αρχίζει η εθνικοφροσύνη; Κι εκείνο το έπος της Αλβανίας με όλες τις λάσπες και τα κακοτράχαλα βουνά, με την Κορυτσά και την Κλεισούρα να πέφτουν η μια μετά την άλλη στα αυτιά των παιδιών των οικογενειών από την Αλβανία. Τα άκούω να αμύνονται στη γλώσσα τους πλακωμένα από τα βραβεία και αριστεία πρόοδου των απογόνων των ηρώων.

Ο "πανηγυρικός" ξύνει ξεφτισμένα ντουβάρια. Βροχή από κλισεδάκια και συναισθηματισμούς. Φράσεις με κάνουν να ανατριχιάζω. Συγκίνηση διάρκειας κάποιων δευτερολέπτων. Κατάλοιπα; Πραγματικότητα; Το χθες μεγεθυμένο στη φαντασία. Έτσι έμαθα. Κι όσο κι αν διάβασα, όσα κι αν γκρέμισα, όσα κι αν απέκλεισα, εκείνη η φωνή του Κατράκη από το Άξιον Εστί στην "Πορεία προς το Μέτωπο" με συγκλονίζει.

Και το σήμερα; Απόν. Κενό.

Τι να πεις σ΄ αυτά τα παιδιά; Να αγωνίζονται για τι; Αλήθεια, δικαιοσύνη, τιμιότητα, πατρίδα; Για ποια πατρίδα; Για ποιους; Για όσους και όσες αφήνουν τα κόπρανά τους μέσα σε τούρτες; Αηδία, μπουρμπουλήθρες.

Σε 20 μέρες 17 Νοέμβρη. Τότε τι; Άλλο ένα μνημόσυνο;

Θέλω να μπουκάρω με το άρμα της ψυχής και να ρίξω τις πύλες της τηλε-μαστούρας μας. Αντάρτικο; Ναι, αντάρτικο.

Πέμπτη, Οκτωβρίου 20, 2005

Ευτυχώς, ο Θεός βοήθησε...

Εκτροχιασμός τρένου λόγω ανθρώπινου λάθους, σήμερα έξω από τη Θεσσαλονίκη με 18 τραυματίες, ανάμεσά τους κι ένα βρέφος 8 μηνών.

"Άσχημη εικόνα, ο Θεός βοήθησε. Πιστεύω ότι θα μπορούσαν να είναι πιο τραγικά τα γεγονότα", δήλωσε από την πλευρά του ο Νομάρχης Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Ψωμιάδης.

Σοφά λόγια Παναγιώτη μου, σοφά...

Βρυκόλακες, ναφθαλίνη και δηλητήριο

Το τηλέφωνο κτύπησε κάπως πιο ανήσυχα χθες, βράδυ κατά τις 9.00. Ήταν ο Θανάσης, φίλος από τα παλιά. Θα σου δώσω μια διεύθυνση, πάρε χαρτί και μολύβι. Κράξε... Πάρε και το Ναυτίλο, του είπα.



Μπήκα με τη μία στο www.sartzetakis.gr. Ναι, του Χρήστου Σαρτζετάκη ενός Προέδρου Αθηναϊκής Δημοκρατίας από τα παλιά, βλέπε Σωκράτη εποχή. Μετά από λίγα λεπτά ανάγνωσης μάζευα τα σαγόνια μου, αλλά το blogger αρνείτο πεισματικά μέχρι και σήμερα το μεσημέρι να ανεβάσει το ό,τιδήποτε.

Στο www.sartzetakis.gr θα βρεις αποτυπώματα ενός Προέδρου Δημοκρατίας. Εκείνου για τον οποίο ο Α.Παπανδρέου δήλωσε: "?ποκτ? ? χώρα ?ναν ?ξιολογώτατο ?νθρωπο, ?ναν δημοκράτη ?περκομματικ? γι? Πρόεδρο".

Σχεδίαση και γλώσσα ναφθαλίνη. "ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣI ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ..." και "...ΑΝΑΛΟΓΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΟΥ ΣΑΣ". Και βέβαια μανέψατε σωστά η ιστοσελίδα "ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΠΟΛΥΤΟΝΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ".

Κι ως εδώ, γούστο και καπέλο του. Αλλά αν μπεις στα ενδότερα θα βρεις το ζουμί. Στους προσανατολισμούς του θα διαβάσεις ένα σωρό από εθνικιστικά και διχαστικά μηνύματα τα οποία μου σήκωσαν την τρίχα κάγκελο.

Κι ενώ καταδικάζονται τα απολυταρχικά καθεστώτα εξηγείται πως ο κόσμος, σαν από παιχνίδι χωρίστηκε στο διάβολοκομμουνιστικό μπλοκ και "το στρατόπεδο των ελεύθερων χωρών του δυτικού κόσμου.

Εις το δεύτερο αυτό ανήκε και η Ελλάς, τόσο από πολιτιστική παράδοσι, που είναι εξ ορισμού ασύμβατη προς κάθε μορφής αυταρχικού καθεστώτος, όσον και από την άποψι των ίδιων των εθνικών συμφερόντων".


Ε; Αλήθεια γιατί ούτε μια αναφορά στον πολύ κύριο Μεταξά, την επταετία των συνταγματαρχών;

Όταν πρόεδρος Δημοκρατίας απαντά σε κάλεσμα και στέλνει επιστολή στην Λέσχην Φίλων των Καταδρομών, «Ο ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΜΠΕΡΕΣ», όταν δηλώσεις του προβάλλονται από τις "Ελληνικές Γραμμές", "μία πατριωτική ηλεκτρονική εφημερίδα, συνέχεια της ομώνυμης εφημερίδας του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ. Βασικοί ιδεολογικοί άξονες των Ελληνικών Γραμμών είναι ο Ελληνικός εθνικισμός, η δημοκρατία, η ελεύθερη οικονομία και η εθνική αλληλεγγύη", τότε χρειάζεται να πούμε περισσότερα;

Μπορείτε να του τα γράψετε κι εσείς στο http://www.sartzetakis.gr/contact.html

Να πιστέψω τον Ρασούλη καλύτερα;

Ξέρω, μας ενδιαφέρει ο κανόνας κι όχι η εξαίρεση. Ακριβώς, όμως, αυτό φαίνεται να είναι το πρόβλημα.

Διαβάζω για τη διακίνηση παιδικού πορνογραφικού υλικού από ευυπόληπτους πολίτες. Για την ευκολία να ανεβοκατεβαίνεις τα σκαλιά από τον καλογυαλισμένο καθωσπρεπισμό της αστικής μας πολιτείας στα περιττώματα της διαστροφής. Όχι εκείνη την προσωπική. Την άλλη που μεταφράζεται σε φράγκα.

Και κοιτάζω καχύποπτα το φρεσκοξυρισμένο κύριο που κλείνει την πόρτα του απέναντι διαμερίσματος καθώς μου γνέφει καλημέρα.

Στο γραφείο του γυναικολόγου της Μαρίας περιμένω την αγωγή αυτού του μήνα. Τα πτυχία μοστράρονται στον τοίχο, το στυλό είναι βαρύ. Και βλεφαριάζω το καίριο ερώτημα «Οι γυναικολόγοι δεν είναι γιατροί;»

Καληνυχτίζω καχύποπτα με μια γλώσσα που γεύτηκε πικρό καφέ αναίτια. Κοιτάζω την
έξοδο από το γραφείο καθώς ο χώρος με πνίγει.

Ο Γ. μου συζητά για την εδώ και χρόνια καθυστέρηση στην έκδοση άδειας για το χώρο έκθεσης επίπλων που θέλει να φτιάξει σε ιδιόκτητο χώρο. Από την πολεοδομία του κάνουν τις δύσκολες δυο κυρίες με λουστρίνια. Θοδωρή, θα τα δώσω να ησυχάσω, μου λέει. «Στις πιο διεφθαρμένες χώρες της E.E. η Eλλάδα» αναφέρει η ετήσια έρευνα του οργανισμού Διεθνής Διαφάνεια.

Κοιτάζω μέσα μου. Σκοτάδι. Καχυποψία, αγωγές υπουργών κατά δημοσιογράφων με τη γρίπη της ενημέρωσης. Πουλερικά με λουστρίνια ανεβοκατεβάζουν παιδική πορνογραφία.

Να πιστέψω το Ρασούλη που γράφει ότι η ανθρωπότητα θα τελειώσει στο 2012; Βολικό, έτσι;

Τετάρτη, Οκτωβρίου 19, 2005

ΝowΤhatsFuckedUp.com - Όντως μάγκες μου!

Προειδοποίηση: Αν δεν αντέχεις φρικιαστικές εικόνες, μην ακολουθήσεις το σύνδεσμο.

Μπορείς να περάσεις αρκετή ώρα μπροστά σε εικόνες αποτροπιασμού; Ε, δεν θα είναι και κάτι προτότυπο, θα σκεφτείς. Κι όμως, αν οι εικόνες από τις φυλακές του Abu Ghraib σοκάρανε, ό,τι ανεβάζουν φαντάροι των συμμαχικών δυτικών δυνάμεων (sic) στο ΝowΤhatsFuckedUp.com προκαλεί φρίκη.

O Wilson, πρώην αξιωματικός της αστυνομίας στην πολιτεία της Φλώριδα άφησε το δίσκο του server του σε στρατιώτες για να τον φορτώσουν με όλη τη σαπίλα της ανθρώπινης ψυχής. Αποτρόπαιες εικόνες Ιρακινών μελοθάνατων, θηριωδίες στρατιωτών σε κρατούμενους. Η ψηφιακή ευκολία μετατρέπει τα πάντα σε ένα θεάμα κοινό για όλους. Δεν είναι έτσι;

Οι εκπρόσωποι του στρατού των Η.Π.Α. άρχισαν τις γνωστές μπουρμπουλήθρες περί αυθεντικότητας των φωτογραφιών και γνησιότητας των μηνυμάτων. Θα ψάξουν, λένε, τις επόμενες ημέρες στα άχυρα για να βρούνε τους υπεύθυνους ψύλλους.

Από παιχνίδι μετατρέπεται σε πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης καθώς το Συμβούλιο των Αμερικανοισλαμικών Σχέσεων αναλαμβάνει δράση.

Στις 7 του Οκτώβρη ο Wilson συνελήφθη για διακίνηση πορνογραφικού υλικού. Βολτάροντας στο site διαβάζω για το δικαίωμα του στρατιώτη στην ελεύθερη έκφραση. Καλό μου ακούγεται. Εξάλλου, οι νεκροί ό,τι είχαν να πουν το είπαν. 'Nough said?

Τρίτη, Οκτωβρίου 18, 2005

Για 15 λεπτά διασημότητας!

Αγάπη μου σε ζήτησαν από τον ραδιοφωνικό σταθμό ***. Εμένα; Ναι. Και τι είπες; Ότι θα είσαι εδώ κατά τις 4. Στις 4 μιλάω με τη γραμματέα του τάδε παραγωγού εκπομπών του *** ραδιοφωνικού σταθμού της Αθήνας. Θέλει να βγω στον αέρα την επόμενη μέρα και να σχολιάσουμε μαζί την καθημερινότητα, να πω δυο τρεις κουβέντες για τα blogs και αυτή είναι η ιστορία.

Δεν λαμβάνουμε το σήμα του σταθμού σας στη Θεσσαλονίκη. Παύση από την άλλη μεριά. Δεν μας πειράζει. ΟΚ, δέχομαι.

Τα 15 λεπτά, κατά τον θείο Andy Warhol, που μου αναλογούν σε αυτή τη ζωή για να γίνω διάσημος τα είχα και με το παραπάνω. Και μάλιστα δις: σε τηλεοπτική εκπομπή του BBC World και σε δήθεν σοφιστικέ πρωινάδικο της ΕΤ3 πριν 5 χρόνια. Οπότε δεν ετίθετο ζήτημα ξερολιγούρας.

Πριν βγω στον αέρα ψάχνω στο δίκτυο. Βρίσκω το site του σταθμού και συντονίζομαι για να τον ακούω μέσω Web. Στον αέρα της εκπομπής με καλημερίζει ο τύπος. Είστε καθηγητής Πληροφορικής σε ποιό ακριβώς Πανεπιστήμιο, ρωτάει.

Είμαι καθηγητής Πληροφορικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Ψιλοπαγώνει. Δεν έχει σημασία, ας προχωρήσουμε. Και προχωρήσαμε. Άγνωστο για που, αλλά αυτός ρωτούσε γιατί γράφουμε όσοι γράφουμε. Εγώ απαντούσα για μια νέα μορφή επικοινωνίας και δημοσιογραφίας που συνταράσσει τα παραδοσιακά ΜΜΕ, εκείνος ρωτούσε αν στο Internet υπάρχει πορνό και αν μου την έχουν πέσει κουκουλοφόροι χάκερς με σιδεροπρίονα που μετά τη χακεριά χορεύουν γυμνοί πάνω στον τάφο.

Μετά από το μουσικό διάλειμμα ζήτησα ευγενικά να κλείσουμε την κουβέντα.

Μετά από αυτήν την τράκα μου την έπεσαν δυο δημοσιογράφοι εφημερίδων της Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Έδωσα ό,τι ζήτησαν μέσω e-mail. Στο κάτω κάτω κι αυτοί δικαιούνται τα 15 λεπτά δημοσιότητας σε αυτή τη ζωή. Το αποτέλεσμα θα δείξει...

Πιτσιρίκια: χωρίς πρωινό, αργά ύπνος και πολύ ΤV

Α' Γυμνασίου, πρώτη ώρα. Η μικρή Ιωάννα προσπαθεί να απαντήσει σε μια ερώτησή μου. Αν και σχεδόν δίπλα μου δεν ακούγεται. Πετάω την πλέον κλασική ατάκα. Καλά, δεν έφαγες σήμερα πρωινό; Όχι, μου απαντά. Δεν πρόλαβες; Όχι, δεν τρώω πρωινό, έρχεται η αποστομωτική απάντηση.

Στο εργαστήριο βρίσκονται 12 πιτσιρίκια. Πόσοι τρώτε πρωινό πριν έρθετε στο σχολείο; Σηκώνουν χέρι δύο! Φρικάρω. Κλείνω το βιβλίο και τα κοιτάζω στα αγουροξυπνημένα τους μάτια.

Γιατί δεν τρως πρωινό εσύ, Γιώργο; Όταν ξυπνάω δεν είναι κανείς σπίτι.

Εσύ Μαρία; Δεν πεινάω. Εγώ, κύριε, τρώω στο σχολείο τυρόπιτα. Κι εγώ δεν πεινάω το πρωί. Καλά, οι γονείς σας δεν σας λένε ότι πρέπει να φάτε πρωινό; Μας λένε, αλλά εμείς δεν τρώμε. Μετά φεύγουν βιαστικά για τη δουλειά.

Το πρωινό δίνει την ενέργεια για να δουλέψει όχι μόνο το σώμα, αλλά και το μυαλό. Αραδιάζω γάλα και γιαούρτια, φρούτα και μαρμελάδες, μέλι και βούτυρο. Γελάνε αηδιάζοντας. Τα σιχαίνονται.

Τι θέλετε να φάτε; Τσιπς. Πατατάκια, λουκάνικα.

Τους μιλάω για την παχυσαρκία. Ακούω για τα Body Line και τις εγχειρήσεις. Πού τα ακούσατε αυτά, ρωτάω ο αφελής. Στην τηλεόραση. Πόση ώρα παρακολουθείς τηλεόραση Πετρίκα; 5 ώρες. Τι ώρα κοιμάσαι Άννα; Μετά τις 12.30 τα μεσάνυχτα.

Ξαναφρικάρω. Τους λέω ότι το αργότερο στις 10.30 πρέπει να βρίσκονται στα κρεβάτια τους. Γελάνε. Καγχάζουν. Κύριε, εγώ τελειώνω τα Αγγλικά 10.30. Μετά πεινάω και τρώω. Ύστερα κάθομαι στην τηλεόραση μέχρι τις 12.00.

Επαναλαμβάνω την κουβέντα σε παιδιά της Β' και Γ' Γυμνασίου. Τα ίδια και χειρότερα.

Μπράβο μας. Καλά τα καταφέραμε. Που να κρυφτούμε τώρα;

Αποτυπώματα εκπαιδευτικών στα παιδιά

Στο σπίτι του ξαδέλφου μου, προγραμματιστή υπολογιστών. Η μεγάλη του κόρη, μαθήτρια της Γ' Λυκείου, θέλει να συζητήσουμε για το μάθημα της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης "Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον", με μια λέξη προγραμματισμός. Δεν καταλαβαίνει τίποτα, λέει. Κι ο ξάδελφος δεν προλαβαίνει, πνίγεται. Εξάλλου ποτέ δεν κατάφερε να διδάξει προγραμματισμό στα ίδια του τα παιδιά.

ΟΚ. Τι κάνετε στο σχολείο; Τίποτα, μου απαντά. Δηλαδή; Τίποτα. Μπαίνει στην τάξη, γράφει διαρκώς στον πίνακα, από κάτω γίνεται χαμός, αεροπλανάκια κλπ. Κι αυτός; Ε, αυτός μετά κάθεται στην έδρα και περιμένει να κτυπήσει το κουδούνι.

Ξύνω το κεφάλι μου. Αν δεν ήξερα καλά τη Σοφία απλά θα αποτέλειωνα τον καφέ και θα έφευγα ευγενικά. Ωστόσο πρόκειται για πολύ φιλότιμο και ειλικρινές παιδί.

Καλά ρε παιδάκι μου, δεν σας παραδίδει μάθημα; Παραδίδει, αλλά κανείς δεν κάνει ησυχία. Δεν σας λέει να σωπάσετε; Λέει, αλλά μετά σωπαίνει και κάθεται στην έδρα. Δεν σας μοιράζει φωτοτυπίες, ασκήσεις; Όχι.

Κι αναρωτιέμαι αν αυτός ο άνθρωπος, ο οποίος διδάσκει σε παιδιά τα οποία θα εξεταστούν πανελλαδικά στο μάθημά του, κοιμάται ήσυχος. Και πέρα από το καθαρά συνειδησιακό ζήτημα, αυτός ο διευθυντής στο σχολείο δεν έχει πάρει πρέφα τι παίζεται; Γιατί αφήνει να συνεχίζεται μια απαράδεκτη κατάσταση;

Διαμαρτυρηθήκατε στο διευθυντή σας; Ναι, αλλά μας είπε ότι πρέπει να κάνουμε ησυχία και μας έδιωξε.

Πριν δυο χρόνια μια πρώτη ξαδέλφη μου αντιμετώπισε το ίδιο πρόβλημα στο δικό της σχολείο. Σε ενός συναδέλφου το σχολείο υπάρχει καθηγήτρια η οποία έχει σοβαρό πρόβλημα κακοσμίας το οποίο προέρχεται από το "χόμπυ" της να μαζεύει σκουπίδια. Η βρώμα στην τάξη της είναι ανυπόφορη. Τα πιτσιρίκια πετάξανε στην ώρα της μπουκαλάκια με φτηνό άρωμα. Και σε αυτήν την περίπτωση ο διευθυντής δεν "μπορεί να κάνει τίποτα".

Γυρνάω το ρολόι προς τα πίσω. Ο μαθηματικός μας στην Γ' Λυκείου, ο λεγόμενος "Κουβάς" ερχόταν πάνω από το θρανίο μας και μάς εκμυστηρευτόταν τρόπους για να μας μετατρέψει σε υγρά. Ειλικρινά.

Στους τόσους πολλούς άξιους συναδέλφους εκπαιδευτικούς τυχαίνουν κάποιες περιπτωσάκλες. Γιατί ωστόσο το σύστημα, δηλαδή εμείς οι υπόλοιποι, γονείς, μαθητές, συνάδελφοι, προϊστάμενοι τους αφήνουμε να αφήνουν το αποτύπωμά τους στα παιδιά μας;

Weblogs: 10 θανάσιμα σχεδιαστικά αμαρτήματα

Πίσω στο 1998 είχα πέσει με τα μούτρα στα γραπτά του Jacob Nielsen. Έγραφα την εργασία για το μεταπτυχιακό μου και ο γκουρού σε θέματα λειτουργικότητας δικτυακών τόπων ήταν ένας έμπιστος οδηγός.

Σήμερα εντοπίζει και σχολιάζει 10 "θανάσιμα" σχεδιαστικά αμαρτήματα στα Weblogs. Διάβασέ τον και δεν θα χάσεις. Μπορείς να εγγραφείς συνδρομητής στο newsletter και να λαμβάνεις νέα. Κατευθείαν από μια γάργαρη πηγή που συνεχίζει να δροσίζει το Web.

Δευτέρα, Οκτωβρίου 17, 2005

Η σωτηρία της ψυχής έρχεται (και) με την πληκτρολόγηση

Πτώση θερμοκρασίας και τα καλοριφέρ παραμένουν στην καλοκαιρινή τους ραστώνη. Οι ιδιοκτήτες τρέμουμε να τα ταΐσουμε φέτος. Καλύτερα να ντύνεσαι για να ζεσταίνεσαι. Μέσα από το παράθυρο οι κορφές των πεύκων λικνίζονται από τον αέρα. Η κοπέλα περπατάει γρήγορα. Τυλίγει το μπράτσο της στη μέση του αγοριού της.

Χύνω ευλαβικά στο ποτήρι δυο δάχτυλα από το κόκκινο κρασί του Βαγγέλη. Οι στάλες του φουσκώνουν τις φλέβες μου, διεγείρουν τους γευστικούς μου κάλυκες. Η μύτη εδώ και δυο βδομάδες σε απεργία διαρκείας. Κρυολόγημα.

Η Τσανακλίδου ταιριάζει με το χαμηλό φως του απογέματος. Με τις λάμπες που ανάβουν νωχελικά στα απέναντι διαμερίσματα. Σκιές περνούν πίσω από τις σιδερωμένες κουρτίνες. Η χοντρή κυρία με το κοντομάνικο ξεδιπλώνει τα χαλιά. Πριν τον Άη-Δημήτρη να' ναι στρωμένο και καθαρό το σπίτι. Να πει στο χειμώνα καλωσόρισες, πότε φεύγεις;

Πέντε - έξι σκόρπια αναγνώσματα από τις εφημερίδες του Σαββατοκύριακου. Κατεβάζω μια γουλιά από το ξινόμαυρο. Το παιδί κοιμάται, η Μαρία στο καθιστικό ξεφυλλίζει ένα περιοδικό. Γλυστράω στο ασπρόμαυρο τυπωμένο κείμενο.Υπογραμμίζω, κυκλώνω, ξύνω τον κρόταφο με την άκρη του μολυβιού. Κόβω όποιο κείμενο θέλω να κρατήσω, πετάω τα υπόλοιπα. Τα λεπτά πέφτουν στο θάνατο με βιάση.

Ξεχωρίζω όσα έγραψε στο φύλο των "ΝΕΩΝ" ο Τάκης Καμπύλης στις "Ενστάσεις" με τη δική του λέξη της εβδομάδας: Παιδική ηλικία.
Κοιτάζω το εγχειρίδιο με τις οδηγίες χρήσης του νέου παιχνιδιού της μικρής μας, δώρο φίλων. Κατεβάζω άλλη μια γουλιά κρασί. Σκέφτομαι την ημέρα που θα γυρίσει το παιδί και θα με ρωτήσει "γιατί πατέρα τα κάνατε τόσο σκατά τα πράγματα". Και απάντηση δεν θα βρίσκω.

Δεν θα 'ταν υπέροχο ό,τι σκεπτόμουν να μπορούσε να αποθηκευτεί σε ένα μέσο; Να μην χρειάζεται να μπω στη βάρβαρη διαδικασία της πληκτρολόγησης; Ό,τι σκέπτομαι να μπαίνει αυτόματα στο blog; Να δημοσιεύται απευθείας. Θα σώσω έτσι πιο γρήγορα την ψυχή μου; Θα προλάβω άραγε;

Σώζομαι με την πληκτρολόγηση. Προς το παρόν.

Πέμπτη, Οκτωβρίου 13, 2005

Αχ, αυτός ο "ηλεχτρικός" υπολογιστής...

Κλείνω αργά, μαλακά πίσω την εξώπορτα του διαμερίσματος. Για να μην τις ξυπνήσω από τα όνειρά τους. Για να παραμείνουν αυτές, το άλλο μισό του ευατού μου, μέσα στα ζεστά σκεπάσματα της νύχτας. Εκεί που οι αγκαλιές περίσσεψαν μέσα στο άγουρο πρωινό του Οκτώβρη. Ας κοιμηθούν τουλάχιστον οι δυο τους.

Εγώ να προλάβω να είμαι στη δουλειά, να πετάξω τα σκουπίδια, να αφήσω στον κάδο του χαρτιού ό,τι δεν θα διάβαζα ούτως ή άλλως και ό,τι σαβούρα άφησαν τα παιδιά με τα διαφημηστικά. Να αφήσω και στον κάδο του γυαλιού δυο άδειες φιάλες από το ξινόμαυρο. "Ενθύμιο" από το κυριακάτικο γεύμα με τους γονείς. Το τηλέφωνο το πήρα; Το πήρα. Έχω εισιτήρια για το λεωφορείο; Έχω. ΟΚ, πάμε.

Στο διάδρομο μυρίζει τσιγαρίλα. Ο από κάτω ανάβει πάντα μόλις βγει από τη δική του εξώπορτα. Έμαθα να ζω και με αυτό. Στην αρχή, θυμάμαι, θύμωνα. Τι να του πεις; Να μαλώσω ακόμη δεν άρχισε η μέρα μου;

Κοιτάζω τον κόσμο μέσα από τα τζάμια των αυτοκινήτων που σούρνονται πάνω στην άσφλατο. Σκυθρωποί σφίγγουν το τιμόνι και αφήνουν το βλέμμα να σεργιανάει. Περπατάω γρήγορα. Όχι γιατί πρέπει να προλάβω κάτι. Για να βλέπω λιγότερους στην άσφαλτο.

Φτάνω στο γραφείο. Τι έδειξε χθες ο Ευαγγελάτος; Α, ναι, τα σούπερμάρκετ. Τσ, τσ τσ ρε παιδάκι μου, ζούγκλα γενήκαμε. Καλέ αυτή δεν είναι η εκπομπή του άλλου, του Μάκη; Τι τα θες; Ζούγκλα, ζούγκλα. Κουνάω το κεφάλι με κατανόηση και απίστευτη βαρεμάρα. Δεν έχω καμία όρεξη να μπω πρωινιάτικα στο τριπάκι. Εδώ και χρόνια η τηλεόραση αυτού του είδους παραμένει στα δικά μου αζήτητα.

Μπαίνω στην αίθουσα και περιμένω τα παιδιά. Να σας πω, κύριε, για τον "ηλεχτρικό" υπολογιστή; Κοιτάζω τα μάτια που αστράφτουν, τα χέρια ζωηρά. Γελάω με την καρδιά μου. Τα πιτσιρίκια τρελαίνονται. Γελάνε.

Γαμώτο, γιατί να μεγαλώνουμε;

Τρίτη, Οκτωβρίου 11, 2005

Ιώσεις, γάμοι και μέρες ραδιοφώνου

Ο Οκτώβρης φέρνει, μαζί με τις γιορτές στο τέλος του, κύμα από ιώσεις και γάμους.

Οι περισσότεροι γνωστοί και φίλοι, από κοσμόσφαιρα και blog-όσφαιρα είναι κρεβατωμένοι ή σέρνονται μπουκωμένοι με χαρτομάντηλα. Το δικό μου κρατά καλά ακόμη: στο κεφάλι μου επικρατεί ένα στούμπωμα, ζητάω από τους συνομιλητές να επαναλάβουν γιατί τα αυτιά είναι βουλωμένα και όταν φυσάω τη μύτη ζητάω συγνώμη για τα ηχητικά εφέ.

Ωστόσο δεν έμεινα στο κρεβάτι. Αρνούμαι να παραδεχθώ ότι τα τελευταία πέντε χρόνια κάθε Οκτώβρη και Μάη θα με πάρει και θα με σηκώσει. Τι, μεγάλωσα; Εγώ, που άλλοτε δεν ήξερα τι πάει να πει θερμόμετρο; Λίγο τρίψιμο και περισσότερα υγρά, την τσάντα στον ώμο και βουρ. Αλήθεια, έως πότε;

Στα περί γάμων, τώρα. Στις 22 του μήνα "κρεμιέται" κι ο κολλητός από τα γυμνασιακά χρόνια και κουμπάρος μου, ο τελευταίος των Μοϊκανών, όπως τον αποκαλούσαμε στην παρέα. Ο Θωμάς. Το τελευταίο φρούριο έπεσε μαχόμενο με το θηρίο Βούλα και, φυσικά, παρέδωσε τα όπλα προς μιαν ειρηνική συμβίωση.

Με το Θωμά έχουμε διασχίσει θάλασσες και βουνά. Από τότε που στο προαύλιο του σχολείου ήρθε και μου έδωσε σε κασέτα ένα Live των U2 γίναμε κολλητοί. Μαζί οργανώσαμε τα πρώτα πάρτυ που είχαν το κάτι παραπάνω από Cola και Fanta. Το βινύλιο ήταν πάντα επίκαιρο. Καθόλου παράξενο αφού ξημεροβραδιαζόμασταν στο, τότε πολύ ερασιτεχνικό και ποιοτικό, ραδιόφωνο της Θεσσαλονίκης.

Όποτε διαβάζαμε ακούγαμε και μουσική. Ένα βράδυ, κατά τις 11.00, οι αντιστάσεις είχαν καμφθεί καθώς το τότε πειρατικό "Ράδιο Θεσσαλονίκη" έπαιζε μουσική που γουστάραμε. Μαθητές της Β' Λυκείου, αποφασίσαμε να πάρουμε το λεωφορείο και να πάμε από το στούντιο του σταθμού. Ανεβήκαμε στο διαμέρισμα της Δεσπερέ και βρήκαμε τον Λευτέρη και το Στέφανο. Τα παιδιά μας άκουγαν συχνά πυκνά από το τηλέφωνο.

Το βράδυ πέρασε με πολύ μουσική. Θυμάμαι διαλέγαμε βινύλιο από τα ράφια της βιβλιοθήκης του σταθμού και απαντούσαμε στα τηλεφωνήματα των ακροατών. Καραγουστάραμε... Δεν θυμάμαι πώς έφτασε η ώρα 4.00 τα ξημερώματα. Όταν αποφασίσαμε να φύγουμε, διαπιστώσαμε ότι τα χρήματα δεν έφταναν για ταξί. Περπατήσαμε έως το σπίτι και κοιμηθήκαμε για 2 ώρες. Σχολείο, να το κάνει ο Θεός, μετά.

Μια άλλη φορά το "Ράδιο Θεσσαλονίκη" οργάνωσε έναν αγώνα μπάσκετ με το "Πανόραμα '86", το σταθμό που επίσης είχε φανατικούς στην πόλη. Άρπαξα ένα κασετόφωνο με μικρόφωνο και είπα στο Θωμά: "Είμαστε δημοσιογράφοι, πάμε στον αγώνα".

Σε κάθε καλάθι τρέχαμε να πάρουμε δηλώσεις από τον κόσμο. Εννοείται ότι προτιμούσαμε όλες τις θηλυκές υπάρξεις. Το ματσούκι-μικρόφωνο έδινε άλλον αέρα... Σε κάθε time out ηχογραφούσαμε τις δηλώσεις των "παικτών". Θυμάμαι το Λευτέρη, τότε Βενετίου, να ανάβει τσιγάρο σε ένα διάλειμμα.

Την επομένη του αγώνα μας πήραν από το σταθμό. Θα βγάζαμε όλη την κασέτα στον αέρα! Γου-άαα-ου. Τις επόμενες μέρες τα τηλέφωνα στο σπίτι σπάσανε από "πιτσιρίκες" που θέλανε να ακούσουνε τις φωνές τους ξανά από την κασέτα - ντοκουμέντο :) Τι απογείωση φαντασιώσεων... Αρκεί που πλάθαμε ένα σωρό ιστορίες στα βρώμικα εφηβικά μυαλά μας.

Το μόνο που πετύχαμε ήταν να "φορτωθούμε" μια από δαύτες. Δεν ξεκολλούσε με τίποτα και ήθελε να παίζει διαρκώς τάβλι. Στα 16 σου χρόνια αυτό είναι ένας πονοκέφαλος χωρίς προηγούμενο.

Μέρες ραδιοφώνου και χαβαλέ χωρίς καταναγκασμούς. Και αυτοσχεδιασμοί. Και περιπέτεια. Και πολύ πολύ μουσική. Και ψάξιμο. Και διάβασμα. Ωραία χρόνια.

Ο Θωμάς παρέμεινε κολλητός. Έγινε και κουμπάρος στο γάμο μας με τη Μαρία. Η Βούλα, η μέλλουσα γυναίκα του, έδεσε στην παρέα εκπληκτικά. Έκτοτε έχουμε πάει πολλές εκδρομές. Πιο τρελή από όλες εκείνο το ελεύθερο κάμπινγκ στο Κρυαρίτσι.

Χαίρομαι που τα παιδιά αγόρασαν σπίτι. Που στήσανε τα έπιπλά τους. Που γεμίσαν με όνειρα για το αύριο.

Όταν τα συλλογιέμαι στο λεωφορείο, καθώς η πόλη περνά από μπροστά μου, σκέφτομαι πόσο γρήγορα πέρασαν τα χρόνια από τότε που ως πιτσιρικάδες λιώναμε σόλες σε αυτά τα πεζοδρόμια.

Ωστόσο, δεν θλίβομαι. Το αύριο διαγράφεται μπροστά μας, επίσης, συναρπαστικό.

Δευτέρα, Οκτωβρίου 10, 2005

Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης: Χαβαλές με το στανιό

Αλήθεια, τι ήθελε να πει ο ποιητής με τα προσκοπάκια καθισμένα ανακούρκουδα στη σκηνή του Φεστιβάλ Τραγουδιού; Να 'τανε, λέει, μια προσπάθεια επιστροφής στα χρόνια της αθωότητας; Για ποιούς; Ποιό είναι, εν τέλει, το κοινό αυτής της πανάκριβης, υποτιθέμενης, φιέστας;

Όλες οι προσπάθειες των γνωστότερων τραγουδιστών και τραγουδοποιών να είναι άνετοι έπεσαν στο κενό. Η Τσανακλίδου δεν μπόρεσε να περάσει το πνεύμα της χαλαρότητας και του κεφιού της. Η Γαλάνη φάνηκε να δανείζεται ό,τι απόμεινε από ένα τσαχπίνισμα πολύ περασμένων ετών. Τα αστειάκια Σταρόβα & Μιχαϊλίδη ήταν παραπάνω από προβλέψιμα. Χαβαλές με το στανιό.

Ο Νιόνιος μου προκαλεί πλέον μια ανακατωσούρα στο στομάχι. Επαναλαμβάνεται διαρκώς σε έναν ατέρμονο μετα-μελαγχολικό και δήθεν υπερβατικό ρόλο που αναιρεί το παρελθόν του σε όλες του τις εκφράσεις.

Η Θεσσαλονίκη έχει αλλάξει. Προς τα δεξιά, αριστερά, χειρότερη, καλύτερη. Κανείς από τους χθεσινούς σχεδιαστές δεν έλαβε υπόψη τη δυναμική της πόλης. Όση της έχει απομείνει. Παρέμειναν εγκλωβισμένοι σε μια εικόνα του '60.

Ίσως γιατί ήταν τότε που εγκατέλειψαν την πόλη για την Αθήνα...

Παρασκευή, Οκτωβρίου 07, 2005

Από βαθύς ΚΚΕς σε Πρασινοφρουρός και Νεο-Δεξιός

Τα παρακάτω είναι ελαφρώς έως πολύ πειραγμένα σε σχέση με την πραγματικότητα. Δεν είναι καιροί για να σερνόμαστε δεξιά κι αριστερά με καρφώματα τώρα... Αν με διαβάζεις σχετικά συχνά κι έχεις όρεξη, ψάξε και θα βρεις. Ησύχασε όμως γιατί η ουσία των γεγονότων παραμένει αναλλοίωτη.

Πάμε το λοιπόν; Πάμε...

Ήταν βράδυ Κυριακής του 2000. Ο φίλος Τ. κάλυπτε το πολιτικό ρεπορτάζ στο τάδε κρατικό ΜΜΕ και ήταν από το πρωί στην τσίτα. Βλέπεις, είχαμε εκλογές και τα πράγματα ήταν 50-50 μεταξύ πρασίνων και γαλάζιων. Από το πρωί μπαινόβγαινε στο γραφείο του διευθυντή του με εφημερίδες στο χέρι. Έφερνε ανταποκρίσεις, έπαιρνε οδηγίες για το τι περίπου να γράψει.

Ήταν συνηθισμένος σε ένα μοτίβο εργασίας το οποίο έδινε πρώτες τις ειδήσεις που αφορούσαν την τότε κυβέρνηση. Ακολουθούσαν οι ειδήσεις της αντιπολίτευσης. Με ελάχιστες περικοπές. Χωρίς μαγείρευμα.

Όταν κατά τις 2.00 τα ξημερώματα κατέβηκε για να πάρει οδηγίες, είδε τον ιδρώτα να στάζει από το μέτωπο του διευθυντή του. Οι πράσινοι έφευγαν, οι γαλάζιοι έρχονταν, αυτά ήταν τα νέα από τα fax, από τα exit polls και οι κόρνες κάτω από τον δρόμο έδιναν κι έπαιρναν. Καφές έρρεε στα ποτήρια του προσωπικού και όλοι ήταν νευρικοί.

Σύντομα κυκλοφόρησε η είδηση ότι ο "Μεγάλος" μπορεί να πάθει και κανένα έμφραγμα. Πλησίαζε σε ηλικία συνταξιοδότησης και οι γαλάζιοι θα του ρουφούσαν το αίμα για όσα είχε προσφέρει με την πένα του στους πράσινους. Πρώην ΚΚΕς, από εκείνους τους οποίους ξεκινούν να γράφουν σε επαρχιακές εφημερίδες, με αγώνα κατά της χούντας. Με την μεταπολίτευση είχε αρχίσει να ξεθωριάζει το κόκκινο, έως ότου έμεινε ένα πράσινο το οποίο οι σύντροφοι του παρελθόντος μισούσαν.

Ο Τ. καθώς μπαινόβγαινε στο γραφείο έβλεπε ότι έπρεπε να καλέσει σύντομα το 166. Μαζί με τον "Μεγάλο" θα γίνονταν αλλαγές στο μαγαζί. Μπορεί να χάνανε τη δουλειά τους μερικοί. Κι εκεί που η σειρήνα του ασθενοφόρου ηχούσε ήδη στα αυτιά του, είδε το "Αφεντικό" να αποκτά χρώμα. Γύρισαν στην TV. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ανέκαμπτε διαρκώς. Λεπτό με λεπτό όλα έδειχναν ότι τίποτε δεν θα άλλαζε τον κόσμο γύρω τους.

Ο "Μεγάλος" σήκωσε το ακουστικό και παρήγγειλε πίτσες και μπύρες για όλο το προσωπικό. Στο δρόμο από κάτω οι κόρνες συνέχιζαν. Μόνο που ανέμιζαν πράσινες σημαίες.

Τέσσερα χρόνια μετά, Μάρτιος ήτανε, μου γράφει ο Τ., μπήκε πάλι στο γραφείο του "Μεγάλου". Πήρε ένα CD από τα χέρια του. Είχε όλους τους γαλάζιους υποψήφιους. Κοίταξε με απορία το "Αφεντικό". Να δημοσιοποιήσουνε τα βιογραφικά τους, ήταν η απαίτηση. Και οι άλλοι; Οι άλλοι χάνουνε, αλλά, να, πάρε ένα άλλο CD με το έργο της κυβέρνησης για τους Τσιγγάνους.

Ήταν το ξεκάθαρο μήνυμα ότι ο καιρός είχε αλλάξει. Μαζί του είχε παρασύρει και το boss. Το βράδυ της νίκης των εκλογών δεν ίδρωσε το αυτί κανενός. Κανένα 166 δεν κλήθηκε, ούτε πίτσες παραγγέλθηκαν. Αλήθεια, τι είχε συμβεί;

Στα πηγαδάκια γύρω από την μηχανή του καφέ, όλοι λέγανε στον Τ. ότι, ούτως ή άλλως το boss βγαίνει στη σύνταξη, στα ΟΟ του. Εκείνος κούνησε το κεφάλι και κατέβασε το υπόλοιπο του καφέ. Ο Γ., που ανέκαθεν έβλεπε το ποτήρι μισο-άδειο, σκέφτηκε να αρχίσει να ψάχνει για δουλειά.

Στους επόμενους μήνες έγιναν αλλαγές διευθυντών και δημοσιογράφων στα κρατικά ΜΜΕ. Κι ο Τ. περίμενε να σκάσει η βόμβα του "Αφεντικού". Ο Τ. έπεσε σε μαύρες σκέψεις. Για μια βδομάδα το boss χάθηκε από το γραφείο...

Όταν μετά από μια βδομάδα τού χτύπησε με νόημα την πλάτη κατάλαβε ότι κάτι είχε παιχτεί. Για μια βδομάδα στο μπουρου-μπουρου με γαλάζια πρώην κολλητάρια της δημοσιογραφίας, κόρακας κοράκου μάτι, τα κάνε πλακάκια. Πούλησε γη και ύδωρ, ή, επί το λαϊκότερον, έστησε κώλο.

Όχι μόνο έμεινε στη θέση του, αλλά αποδείχθηκε δεξιότερος των δεξιών. Επέβαλε αυστηρότερα ωράρια και ελέγχους. Διασυνδέθηκε με τις συντηρητικές έως αντιδραστικές δυνάμεις και απέκτησε ερείσματα στους χώρους που άλλοτε μόνο κατουρούσε.

Ο Τ. συνέχιζε να εργάζεται υπό τις οδηγίες του. Πολλές φορές αναρωτιέται αν κάνει καλά... Μια μέρα χτύπησε το τηλέφωνό του. Απόρησε γιατί δεν τον είχε καλέσει στο γραφείο το boss. Μετά κατάλαβε.

Του ζητούσε να σβήσει κάποια κομμάτια κειμένου από όσα είχε γραψει σχετικά με τον Αλέκο Παναγούλη. Λίγο καιρό αργότερα θα αφαιρούσαν μια παράγραφο από το χρονικό της δικτατορίας του Μεταξά. Και, πρόσφατα, μου γράφει ο Τ. του ζήτησε να αφαιρέσουνε διαφημιστικά του ΠΑ.ΣΟ.Κ. - πληρωμένες, νόμιμες δουλειές - καταχωρίσεις που είχαν κάνει με ανθρώπους του κόμματος.

Ο Τ. μου έστειλε το κείμενο και μου ζήτησε να το αλλάξω. Του έστειλα το τροποποιημένο και συμφώνησε να το "αερίσω". Είναι, λέει, όλο δικό σας...

Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης: ξαναζεσταμένη σούπα του 60

Η προβολή του φετινού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ήταν μοναδική. Θαρρείς ανοίξαν οι πύλες των κρατικών ΜΜΕ και έσπευσαν να χύσουν άπλετη μελάνη, πολύχρωμες εικόνες, κακόγουστες τις περισσότερες φορές. Αλήθεια, θυμάστε την πρώτη διαφήμιση με εκείνα τα ντεμέκ βαλκανικά χάλκινα; Μια βιασμένη εικονική πραγματικότητα...

Να ήτανε, λέει, μια συντονισμένη προσπάθεια προώθησης του έργου στον πολιτισμό σε αυτή τη χώρα; Γιατί, πώς να το κάνουμε, κοτζάμ Υπουργός Πολιτισμού έχει σκίσει καλσόν και καλσόν για το έρμο το υπουργείο και, τον πώς τον είπαμε, α, ναι, πολιτισμό.

Το χθεσινοβραδυνό ήταν μια ξαναζεσταμένη σούπα. Δεν ξέρω αν το όραμα των διοργανωτών έγινε πραγματικότητα και αύριο οι δημοσκοπήσεις φέρουν τον υπουργό Πολιτισμού να είναι καταλληλότερος για Πρωθυπουργός.

Αισθάνθηκα να με παρασύρει μια πολύ μακρινή, χιλιοπαιγμένη και ξένη προς εμένα δεκαετία του 60. Ένας μουσικός αχταρμάς που κανείς δεν καταλάβαινε τι ήθελε να γίνει όταν μεγαλώσει. Ένα απέραντο τουρλουμπούκου κι ένα γλείψιμο στην πόλη από δήθεν μεταμελημένους παρουσιαστές οι οποίοι δήλωναν ότι "είναι διαφορετικά εδώ". Κι από μέσα τους σκέφτονταν ότι καλά που την κάναμε στην Αθήνα όταν μας δόθηκε η ευκαιρία.

Το όλο παραμύθι ελάχιστοι παρακολούθησαν ζωντανά και δεν ξέρω αν θα δοθούν νούμερα τηλεθέασης. Το γήπεδο του ΠΑΟΚ αντιλαλούσε τα χειροκροτήματα, αφού ήταν σχεδόν μισο-γεμάτο ή μισο-άδειο.

Το "Ξένο Ρούχο" το οποίοι ακούγεται, όντως, ευχάριστα από μια συμπαθητική φωνή, θυμίζει ρυθμούς Μάλαμα και μέταλλο Μελίνας Κανά.

Ωστόσο, τι σχέση έχει εκείνο το δεύτερο, η νεο-μπουζοκο-ζεμπεκιά, με τίτλο: "Κομμάτια για Σένα";

Το τρίτο τραγούδι με τίτλο "Χωρίς Εσένα" παρουσίαζε ένα ενδιαφέρον. Ωστόσο εκείνος ο στίχος, ρε παιδάκι μου Ευσταθία, που λέει:

Χωρίς εσένα η ζωή θα είναι
Ζαμπόν δίχως λιπαρά


με χάλασε...

Με διαφορετικό μπρίο, αλλά στο ίδιο, υποθέτω, μήκος κύματος το σχετικό σημείωμα του πιτσιρίκου.

Πέμπτη, Οκτωβρίου 06, 2005

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Προώθηση της Ευρυζωνικότητας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

Πέρασα μαι βόλτα από τα λημέρια του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και με πολύ χαρά βρήκα ανακοίνωση με την οποία προωθείται η ευρυζωνικότητα στην περιφέρειά μας με αφορμή την Infosystem.

Καλό!

Να, διάβασε κι εσύ: "Προώθηση της Ευρυζωνικότητας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας". Παράλληλα η ομάδα opensource, δηλαδή τα ορεξάτα παιδιά του ΠΑ.ΜΑ. στον ίδιο χώρο παρουσίαζουν τα έργα ανοικτού λογισμικού του Παν/μίου. Δείτε περισσότερα στο http://argo.uom.gr/infosystem/.

Σπεύστε, κι όχι βραδέως. Η Infosystem κλείνει στις 9 του Οκτώβρη.

Airticket.gr - φθηνά και αυθεντικά αεροπορικά εισιτήρια

Στην τελική ευθεία για το ταξίδι μου στο Βερολίνο και μόλις συνέθηκα με το lufthansa.gr για να ψάξω εισιτήριο. Μετά από μια γύρα σε ένα, ομολογουμένως, άψογα σχεδιασμένο και προγραμματισμένo website, βρήκα την πτήση που μου ταίριαζε από Θεσαλονίκη, μέσω Ζυρίχης, για Βερολίνο. Σύνολο 319,73 ευρώ.

Ας κάνω μια βόλτα κι από το airticket.gr σκέφτηκα. Και αποδείχθηκε ότι η ίδια πτήση κόστιζε 100 ευρώ λιγότερο! Την έκλεισα με τη μία. Μετά πρόσεξα ότι στο website του airticket.gr η πτήση εμφανιζόταν ως πτήση της Swiss Air. Άρχισαν να με ζώνουν φίδια, αλλά η Swiss Air έχει καλή φήμη και το πρόσφατο ταξίδι φίλων μου από Κοπεγχάγη προς Θεσσαλονίκη τους άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις.

Πίσω στο lufthansa.com για να δω τι παίζεται και διαβάζω ότι από τον Ιούλιο οι δυο εταιρείες έχουν συγχωνευθεί. Ααα... Alles klar!

Συμπερασματικά, αν ψάχνεις φθηνά αεροπορικά εισιστήρια, δοκίμασε πρώτα στο airticket.gr. Είναι μέλος του Lastminute OE και αυτό, μάλλον, ρίχνει τις τιμές.

Αν ξέρεις κάτι άλλο, ρίξε ένα σχόλιο...

Είναι καλό! Είναι Αμερικάνικο! Χμ... made in China!

Θυμάμαι πάντα εκείνη την ατάκα του φίλου του πατέρα μου: "Είναι καλό! Είναι Αμερικάνικο!". Συμπήκνωνε όλη τη μαεστρία του marketing και της πραγματικότητας του εμπορίου στα μεταπολεμικά χρόνια. Μαζί με τα αγγλικά και γερμανικά προϊόντα, τα αμερικάνικα ισοδυναμούσαν αυτόματα και χωρίς κανένα κόπο με την ανώτερη ποιότητα.

Σήμερα ένα DVD της Daewoo στις Η.Π.Α. πωλείται μέσω Internet στα 17.50 δολάρια και η εικόνα που βγάζει είναι κρυστάλινη. Όταν γυρίσεις τη συσκευή από πίσω θα δεις ό,τι βλέπεις πλέον στις περισσότερες ηλεκτρονικές συσκευές: MADE IN CHINA.

OK, όταν εταιρείες κολοσοί, όπως η Cadillac, η Buick και η General Motors φέρουν ανταλλακτικά από την Κίνα, σε ένα DVD θα κολλήσουμε; Όλοι γνωρίζουμε την πλημμύρα στην ευρωπαϊκή αγορά από τα κινέζικα υφάσματα και τις συνέπειες στον κλάδο.

Τώρα στις Η.Π.Α. οι ρυθμοί των εισαγωγών είναι ξέφρενοι. Κρατήσου: Συνολικά και μέσα σε 15 χρόνια οι εισαγωγές από Κίνα αυξήθηκαν κατά 1600%. Στο πρώτο τετράμηνο του 2005 τα κινέζικα βαμβακερά αυξήθηκαν κατα 1500%! Το εμπορικό ισοζύγιο της Κίνας έχει ένα πλεόνασμα 33 δις δολαρίων. Κι όλα αυτά εξαιτίας, κυρίως, των Η.Π.Α.

Μπορεί κάποιοι να φωνάζουν σχετικά με τα κινέζικα, οι οικονομολόγοι όμως αρπάζονται από τη σανίδα σωτηρίας και μας βγάζουν τη γλώσσα: τα κινέζικα έσωσαν δισεκατομύρια ευρώ και δολάρια των καταναλωτών. Και η αλήθεια μπορεί κάποιους να πονάει, αλλά είναι εδώ: Αγοράζεις ένα προϊόν με τη σημαιούλα των Η.Π.Α. γιατί, είπαμε, "είναι αμερικάνικο, άρα είναι καλό", αλλά στην ουσία αγοράζεις κινέζικο.

Οι Η.Π.Α. έβαλαν, από την πίσω πόρτα του σαλούν στο παιχνίδι του παγκόσμιου εμπορίου την Κίνα. Τώρα ο κιτρινιάρης παίκτης έχει τις μάρκες μπροστά του και τα κορίτσια στα πόδια του. Καπνίζει το πούρο καλύτερα από το λιγδιάρη σερίφη. Κι ο τελευταίος cowboy αδειάζει το ουίσκυ του χαϊδεύοντας με το δεξί χέρι το περίστροφο στην τσέπη. Αυτός ο κιτρινιάρης δεν "μοιράζεται τις αξίες του ελεύθερου κόσμου, της δημοκρατίας", αρχίζει να σιγοτραγουδά. Εντάξει, το story έχει ξαναπαιχτεί σε τόσα και τόσα άλλα σαλούν, βλέπε Ιράκ.

Όμως καλύτερα να το βουλώσει. Εξάλλου, από πού αλλού θα βρει να αγοράσει DVD με 17.50 δολάρια;

Κλείνει ο FLASH;

Ένα από τα πλέον αξιόλογα ΜΜΕ, κατά τη γνώμη μου, στην Ελλάδα, ο ραδιοσταθμός FLASH, οδεύει προς ένα τέλος. Μετά από ένα πολυπαθές ταξίδι στον άναρχο πέλαγος της αγοράς ελληνικών ΜΜΕ, με "καπετάνιο" που δεν απέδιδε όσα έπρεπε να αποδίδει στους εργαζόμενους.

Γράφει σχετικά και ο Ναυτίλος στο OPEN. Οι εκπρόσωποι του αόρατου χεριού της αγοράς, στο E-rooster, έχουν, ως συνήθως, διαφορετική άποψη. Διάβασε και από το flash.gr με τίτλο: Τώρα ...πωλείται ο Flash96. και ο flash.gr.

Ναι μεν ένας ραδιοφωνικός σταθμός είναι μια επιχείρηση και σαφώς δεν είναι δυνατό να λειτουργεί αν δεν είναι κερδοφόρα, ωστόσο καλό είναι να ξετυλίγεις το νήμα και να εντοπίζεις τους λόγους για τους οποίους μια διοίκηση δεν πληρώνει τους εργαζόμενούς της, γιατί ο ιδιοκτήτης της δεν εμφανίζεται όταν καλείται να λογοδοτήσει από το αρμόδιο όργανο της Πολιτείας.

Και ύστερα, αυτή η ρημάδα ενημέρωση μπορεί να μετατράπηκε από "αγαθό" σε "προϊόν". Ωστόσο και αυτό έχει τους δικούς του κανόνες "συντήρησης" και "κατανάλωσης". Κι όταν στην εποχή της "ελεύθερης ραδιοφωνίας" δημιουργείς ως Πολιτεία τις συνθήκες για το πασάρισμα ληγμένων στον κόσμο, ε τότε, φέρεις ευθύνες. Κι οφείλεις να επέμβεις.

Ξετύλιξε μόνο σου το κουβάρι και από όσους δουλεύουν στο χώρο των ΜΜΕ, ο οποίος κάθε άλλο παρά λαμπερός και γκλαμουράτος είναι για τη συντριπτική πλειοψηφία. Από το socialforum.gr.

Το άλλο πρόσωπο του αρχηγού της Ν.Δ. (Νέας Διακυβέρνησης)

Συγνώμη ρε παίδες, αλλά δεν μπόρεσα να αντισταθώ και να μην το ανεβάσω. Από το http://www.betsis.net/extras/karamanlis/index.html.

Δευτέρα, Οκτωβρίου 03, 2005

Παίξε "μπάλα" ρε Τέο

Είναι λίγες μέρες τώρα που αισθάνομαι το γνωστό φθινοπωρινό κάψιμο στο λαιμό. Μπορεί να φταίει αυτή η απότομη αλλαγή καιρού με τους αέρηδες και τις βροχές των προηγούμενων ημερών. Κι ύστερα εκείνη η φωνή που με καλεί γύρω στις 3 τα ξημερώματα να ανεβάσω τις τέντες "γιατί θα τις σπάσει ο αέρας". Εννοείται ότι βγαίνω στα ανεμοδαρμένα μπαλκόνια με το μποξεράκι και μια φανέλα.

Όταν επιστρέφω ζόμπι στο κρεβάτι μουρμουρίζω "καλό χειμώνα" και σκουπίζω τη μύτη που άρχισε να αδειάζει. Αργά μεν, βασανιστικά δε.

Σήμερα το πρωί, κατά τις 6.30 ο αέρας ήταν παγωμένος. Τ-shirt (κι όχι της-ΕΡΤ) εντός, πουκάμισο και μια λινή μπλούζα. Μετά από 2 ώρες αισθανόμουν σαν παππούς στο Μέτσοβο και άρχισα τις αφαιρέσεις. Το μεσημέρι κυκλοφορώ με το αγαπημένο μου κοντομάνικο. Στο παντελόνι μοστράρει ένα πακέτο χαρτομάντηλα. Ο λαιμός τσούζει και δυσκολεύομαι να καταπιώ.

Στο σπίτι φιλοξενώ ένα PC από τη δουλειά που φτου κακά μουλάρωσε και δεν ξεκινά. F8 και Safe Mode και γ*μ* τα Windows μου, αλλά έλα μου να πείσεις το boss και πολύ περισσότερο τη γραμματέα περί Linux κλπ. Μετά τα 50 κάποιοι άνθρωποι οι οποίοι δεν μεγάλωσαν με τα πλήκτρα στο πλάι τους γίνονται τεχνοφοβικοί. Θαρρείς η νωθρότητα εξαπλώνεται σα γάγγραινα σε όλο το μυαλό και δεν τους ξεκολλάς τις παλιές τους συνήθειες. Άλλοτε τους καταλαβαίνω, άλλοτε τους σιχτιρίζω.

Format C: - και ξανα-μανά τα Windows.

Μπιιιπ. Τηλέφωνο. Η μάνα μου, φέραμε ψάρια από Χαλκιδική, φρέσκα, από τα δίχτυα του ψαρά. Να 'ρθείτε να φάμε. Τι καϋμός κι αυτό το φαγητό... Αν και, εδώ που τα λέμε, είναι η μόνη τους ευκαιρία να δουν εμάς και τη μικρή. Εγώ λείπω όλη την ημέρα, η Μαρία αλλάζει πάνες και κάνει τα χορευτικά της στην Κατερινούλα. Α, και τα ψάρια είναι ό,τι προτιμώ περισσότερο στο πιάτο μου, ειδικά αν έχουν ψηθεί στα κάρβουνα.

Στο ραδιόφωνο ο Republic μου κρατά συντροφιά. Είμαι συντονισμένος στους 100.3 εδώ και ενάμισυ μήνα τουλάχιστον θέλοντας να συν-ταυτιστώ μαζί με τη μουσική και τους όποιους παραγωγούς του. Είμαι, βλέπεις, από εκείνη τη γενιά που θέλει να έχει το δικό της ραδιόφωνο, τα δικά της ακούσματα. Να ξεχωρίζει κάτι από το σωρό. Άσχετα αν κι αυτό, όπως γνωρίζω, είναι μέρος του σωρού.

Έτσι έχουν τα πράγματα, 3 του Οκτώβρη 2005. Έως τώρα. Άντε ρε Τέο, παίξε μπάλα. Η μέρα είναι ακόμη εδώ...

33ος Αστερίξ: «Και ο ουρανός έπεσε στο κεφάλι τους»

Ο Ουντερζό, δημιουργός των θρυλικών Γαλατών Αστερίξ και Οβελίξ, δήλωσε: «Εγώ θέλω να γράφω για τα παιδιά. Δυστυχώς αυτά έχουν άλλη άποψη». Κι αυτό γιατί σχετικές στατιστικές παρουσιάζουν μείωση της αναγνωσιμότητας των ιστοριών του από τις μικρότερες ηλικίες των παιδιών.

Φαντάζομαι, αλλά μόνον φαντάζομαι, ότι η πιτστιρικαρία θα ξενυχτήσει ίσως για άλλους λόγους τα μεσάνυχτα της 13ης Οκτώβρη, κι όχι για να περιμένει στα περίπτερα το φρέσκο δημιούργημα του 78χρονου Ουντερζό, με τίτλο: «Και ο ουρανός έπεσε στο κεφάλι τους».

Στην ιστορία, η οποία διαδραματίζεται για πρώτη φορά φθινόπωρο, οι Γαλάτες δεν ταξιδεύουν, αφού όλα διαδραματίζονται στο περίφημο γαλατικό χωριό. Έρχονται αντιμέτωποι, πέρα από τους Ρωμαίους, με… καιρικά φαινόμενα, και πλάι τους βρίσκονται σύγχρονες μορφές διασημοτήτων οι οποίοι αναφέρονται με αναγραμματισμένα τα ονόματά τους.

Δεν ξέρω αν θα περιμένω έξω από κάποιο περίπτερο εκείνο το βράδυ. Είμαι βέβαιος ωστόσο ότι θα επαναλάβω ηθελημένα μια ιεροτελεστία αλλοτινών χρόνων. Εκείνη που με θέλει να δένω τα κορδόνια των αθλητικών παπουτσιών, να στριμώχνω στην τσέπη του τζιν κέρματα και με ένα σάλτο να βρίσκομαι στο απέναντι περίπτερο ανυπομονώντας να βρεθώ στο δωμάτιο με τον Αστερίξ και τον Οβελίξ στα χέρια μου.

Οι πληροφορίες από τον Χρήστο Μανωλά, στο Βιβλιοδρόμιο των Νέων.