Τρίτη, Φεβρουαρίου 27, 2007

Δια βίου δεξιότητες ηλεκτρονικών υπολογιστών

Έχω αναφερθεί ξανά στα διαφωτιστικά κείμενα του Jakob Nielsen και τη συμβολή του στη λειτουργικότητα των δικτυακών τόπων. Όμως ο Αμερικανός γκουρού έχει προχωρήσει παραπέρα διαβλέποντας τάσεις και διαμορφώνοντας πλέον και στάσεις στην εκπαίδευση.

Οι αναφορές του δεν περιορίζονται μόνο στις Η.Π.Α. Σε έναν καλωδιωμένο κόσμο όπου η γνώση διαχέεται αστραπιαία, ο Jakob Nielsen δείχνει το δρόμο. Δεν θεωρεί τόσο χρήσιμη τη διδασκαλία ειδικών προγραμμάτων λογισμικού σε εφήβους, όπως τα καινούργια κολπάκια του MS-Excel, όσο τη διδασκαλία βαθύτερων και διαχρονικότερων εργαλείων που αυξάνουν την ικανότητα του ανθρώπου να προσεγγίσει τη γνώση και την εμπειρία:

  • Στρατηγικές αναζήτησης (Search Strategies)

  • Αξιοπιστία Πληροφορίας (Information Credibility)

  • Υπερσυγκέντρωση της Πληροφορίας (Information Overload)

  • Συγγραφή για online αναγνώστες (Writing for Online Readers)

  • Υποβοηθούμενες με Η/Υ δεξιότητες παρουσίασης(Computerized Presentation Skills )

  • Εργονομία περιβάλλοντα χώρου εργασίας (Workspace Ergonomics)

  • Εκσφαλμάτωση (Debugging)

  • Έλεγχος από τη μεριά του χρήστη και άλλες βασικές οδηγίες λειτουργικότητας (User Testing and other Basic Usability Guidelines)



Εύχομαι κι ελπίζω κάποιοι από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο να διαβάσουν όσα γράφει ο Nielsen. Αλλά ας μην περιμένουμε το κεντρικά καθοδηγούμενο εκπαιδευτικό μας σύστημα να φέρει τα πάνω κάτω και στην εκπαίδευση της Πληροφορικής στα σχολεία. Ας πάρουμε την πρωτοβουλία και ας ανοίξουμε τα μάτια των παιδιών μας εμείς. Στο βαθμό που μας παίρνει...

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ενδιαφέρον το κείμενο του Nielsen. Μια που πολύς λόγος γίνεται για διαθεματικότητα στην εκπαίδευση, αξίζει τον κόπο να σκεφτούμε ότι πολλά από αυτά που λέει δεν αφορούν μόνον το μάθημα των υπολογιστών. Θέματα όπως στρατηγικές αναζήτησης, αξιοπιστία της πληροφορίας, υπερσυγκέντρωση της πληροφορίας και άλλα, έχουν άμεση συνάφεια, π.χ. με το μάθημα της ιστορίας. Μια σοβαρή αντιμετώπισή τους θα είχε πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο στις ιστορικές γνώσεις αυριανών πολιτών από την αδιέξοδη προσπάθεια να εντυπώσεις σε έναν δωδεκάχρονο τι ήταν, π.χ. η Ιερή Συμμαχία.

Oneiros είπε...

Αμήν! Αυτά θα ζητούσα κι εγώ από τους εκπαιδευτικούς πληροφορικής των παιδιών μου, αλλά στη χώρα της τυφλής λατρείας του ECDL και των μυστικών συμφωνιών με την MS, όμως, μάλλον χλωμό να εισακουσθείς.
Εξάλλου, αν οι αυριανοί πολίτες μάθουν να πλοηγούν στην πολυπλοκότητα της πληροφορίας, δε θα μπορούν να τους κοροϊδεύουν οι κυβερνήσεις τους!

θοδωρής είπε...

Παιδιά κι εγώ προς τα εκεί το πάω. Έχω ξαναγράψει για τις προσπάθειες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου να εφαρμόσουν το Ενιαίο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), όμως το βλέπω δύσκολο. Πάρτε για παράδειγμα τις σχετικές οδηγίες για το μάθημα της Πληροφορικής και γράψτε μου αν αυτά μπορούν να υλοποιηθούν στο Γυμνάσιο με 1 ώρα Πληροφορικής (αν έχουν το θεό τους!) την εβδομάδα.

Το σύστημα είναι καθοδηγούμενο από το υπουργείο και τα όποια περιθώρια παρέκκλισης υπάρχουν είναι δύσκολο να τα υπερβείς.

Αλλά, πάντα υπάρχουν τρόποι...