Τα παρακάτω μπορείτε να δείτε και μόνοι σας στη σελίδα 124 του βιβλίου Βιολογίας της Γ' Γυμνασίου.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Τάσος Κουράκης, καθηγητής ιατρικής του Α.Π.Θ στο εργαστήριο βιολοβίας-γενετικής, και υποψήφιος του ΣΥΡΙΖΑ στην Α΄Θεσσαλονίκης έκανε με αφορμή την κυκλοφορία του νέου βιβλίου βιολογίας της Γ΄γυμνασίου την εξής δήλωση:
"Όσα δεν κατάφεραν οι πολυεθνικές των εταιρειών βιοτεχνολογίας με τον πακτωλό χρημάτων για τη διαφήμιση των “πλεονεκτημάτων” των μεταλλαγμένων τροφίμων, όσα δεν κατάφεραν οι πρεσβείες και η διπλωματία των ΗΠΑ για να πιεσθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να συγκατανεύσει στην είσοδο γενετικά τροποποιημένων στο έδαφός της ενάντια στη θέληση εκατομμυρίων ανθρώπων, όσα δεν κατάφεραν οι πληρωμένοι επιστήμονες από την MONSATO και τις άλλες εταιρείες να μας πείσουν ότι με τα μεταλλαγμένα θα λύσουν το πρόβλημα της πείνας στον κόσμο, προσπάθησε να το καταφέρει το Υπουργείο Παιδείας στη χώρα μας, το οποίο στόχευσε μέσα από το βιβλίο βιολογίας της Γ΄γυμνασίου, να διαμορφώσει μια στάση αποδοχής της νέας γενιάς γύρω από τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα.
1. Στη σελίδα 124 του βιβλίου με δύο εικόνες τα λέει όλα: στη μία εικονίζονται ντομάτες υγιείς, ελκυστικές , κόκκινες, με την υπόδειξη ότι είναι γενετικά τροποποιημένες και στην άλλη ντομάτες μουχλιασμένες, ζαρωμένες και καφεκόκκινες, με την υπόδειξη ότι είναι μη γενετικά τροποποιημένες. Το μήνυμα σαφές. Όχι απλά μια υπεροχή των μεταλλαγμένων αλλά η μοναδική υγιής τροφή. Οι φυσικές ντομάτες που καταναλώναμε τόσα χρόνια είναι για τη χωματερή.
2. Στην ίδια σελίδα πιο κάτω γράφει “…όταν καλλιεργούμε τέτοια φυτά (δηλαδή γενετικά τροποποιημένα), δεν χρειάζεται να κάνουμε χρήση παρασιτοκτόνων. Η σοδειά μας δεν κινδυνεύει, το κόστος παραγωγής μειώνεται και το προϊόν φτάνει στον καταναλωτή σε χαμηλότερη τιμή”. Πάλι η υπεροχή των μεταλλαγμένων, λες και διαβάζουμε διαφημιστικό εταιρειών βιοτεχνολογίας χωρίς καμία αναφορά για την καταστροφή της χλωρίδας και πανίδας του γύρω περιβάλλοντος και την αύξηση της χρήσης φυτοφαρμάκων, με μοναδικό κερδισμένο τις εταιρείες παραγωγής μεταλλαγμένων φυτών.
3. Στη σελίδα 13 χωρίς να κατονομάζει ευθέως ότι μιλάει για γενετικά τροποποιημένα, αλλά τα υπονοεί με σαφήνεια, γράφει ότι “…οι νέες ποικιλίες καλαμποκιού και σταριού, που είναι ανθεκτικές σε διάφορα έντομα και μικροοργανισμούς, έχουν μεγαλύτερη απόδοση”. Τούτο είναι λάθος καθώς οι μεταλλαγμένες ποικιλίες δεν έχουν μεγαλύτερη απόδοση, ούτε προκύπτει από πουθενά. Αυτό που προβάλλουν οι ίδιες οι εταιρείες, είναι το μικρότερο κόστος παραγωγής, εξαιτίας της μικρότερης κατανάλωσης ζιζανιοκτόνων και εντομοκτόνων (ακόμη και αυτό αμφισβητείται, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα)
4. Στην ίδια σελίδα λέει ότι τα τρόφιμα αυτά " ...προσφέρονται λύσεις σε πολλά κοινωνικά προβλήματα, όπως αυτά του υποσιτισμού ..." Είναι αδιανόητο σχολικό εγχειρίδιο να αναπαράγει τα επιχειρήματα προώθησης των εταιρειών, όταν γνωρίζουμε ότι το πρόβλημα της πείνας θα επιδεινωθεί, όπως και η εξάρτηση των αγροτών.
Όσον αφορά στο κεφάλαιο όπου αναπτύσσονται οι προβληματισμοί, είναι τόσο επιφανειακή και συνοπτική η προσέγγιση για την ενδεχόμενη διατάραξη της ισορροπίας του περιβάλλοντος, που αναφέρεται μόνο και μόνο για να δείξει «το αμερόληπτον » του πράγματος.
Η όλη προσέγγιση είναι μια μεθοδευμένη προσπάθεια να διαμορφωθεί μια νέα μεταλλαγμένη γενιά που θα καταναλώνεί οτιδήποτε αποφασίζουν οι πολυεθνικές της διατροφής .
Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του υπουργείου παιδείας είναι τεράστιες , γιατί δεν πρόκειται περί αβλεψίας και λάθους, αλλά για συνειδητή εφαρμογή υπερατλαντικών οδηγιών.
Τάσος Κουράκης
Καθηγητής ιατρικής Α.Π.Θ.
Εργαστήριο Βιολογίας – Γενετικής
3 σχόλια:
Αν και γενικά τις αντιρρήσεις στα GMO's τις αντιμετωπίζουν ως γραφικές τα ΜΜΕ, έχει απόλυτο δίκιο εδώ ο Κουράκης. Το ..φωτο-κουίζ με τις ντομάτες είναι όντως κατάπτυστο. Δεν βλέπω να αναφέρεται πουθενά το εγχειρίδιο στις πατέντες που καλύπτουν τα γενετικά μεταλλαγμένα, και που αναγκάζουν τους αγρότες να αγοράζουν νέους σπόρους κάθε χρόνο, ούτε στη βιοπειρατεία πατεντών πάνω σε προϋπάρχοντα φυτικά είδη και μεθόδους εξαγωγής σκευασμάτων απ' αυτά, ούτε στις οικονομικές επιπτώσεις των ανεξέλεγκτων μεταφορών των μεταλλάξεων από είδος σε είδος στη χλωρίδα (που επιτρέπουν στις εταιρείες να κλείνουν φάρμες ανταγωνιστικές προς εκείνες που χρησιμοποιούν τα προϊόντα τους).
Και το βιβλίο είναι κατάπτυστο, αλλά και ο τπόπος «μάθησης» της Γ' Λυκείου... Θυμάμαι τις ατελείωτες ώρες διαβάσματος του κειμένου της Βιολογίας (καλή ώρα), το οποίο έπρεπε να αποστηθίσω εν όψει των πανελληνίων. Το σύστημα επιβράβευε (και επιβραβεύει) την «παπαγαλία», και οποιαδήποτε απόκλιση θα μπορούσε να μου είχε στοιχίσει την είσοδο στη σχολή της επιλογής μου.
Δυστυχώς, όταν στις εξετάσεις τεθεί η σχετική ερώτηση, οι μαθητές-υποψήφιοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με ένα εκβιασμό, όπου θα είναι αναγκασμένοι να γράψουν ό,τι ακριβώς λέει το βιβλίο, είτε συμφωνούν είτε όχι.
Διερωτώμαι αν προηγείται κάποιο proof reading πριν την έκδοση. Αλλά μάλλον κι εδώ όλα γίνονται στο ποδάρι.
Όσο για τις εξετάσεις, νομίζω ότι λόγω της κρισιμότητας του θέματος και του τρόπου παρουσίασής του, όσοι εκαπιδευτικοί είναι υποψιασμένοι, θα αποφύγουν τις όποιες παγίδες.
Δημοσίευση σχολίου