Δευτέρα, Δεκεμβρίου 18, 2006

Βαθμοί στο σχολείο: Χρήσιμοι ή επιζήμιοι;

Ανέκαθεν μου προκαλούσε δυσάρεστα συναισθήματα η βαθμολογία των μαθητών μου. Σήμερα υποδεχόμαστε στο σχολείο τους γονείς οι οποίοι θα πάρουν τη βαθμολογία των παιδιών τους για το πρώτο τρίμηνο.

Πάντα αναρωτιόμουν όχι μόνο το κατά πόσο είναι δίκαιο από τις ρίζες του ακόμη αυτό το σύστημα αξιολόγησης, αλλά και κατά πόσο, τελικά, είναι ωφέλιμο ή και σκόπιμο για τα ίδια τα παιδιά.

Μου είναι αδύνατο να τσουβαλιάσω όλους τους μαθητές και να τους βάλω κάτω από ένα κανόνα που μετράει, τι ακριβώς δεν έμαθα ακόμη. Το πόσο ανταποκρίθηκαν στα δικά μου εκπαιδευτικά πρότυπα, τα οποία ούτως ή άλλως ουδείς μπήκε στον κόπο να ελέγξει ή και αξιολογήσει; Το πόσο αντέχουν να συσσωρεύουν ιδέες και έννοιες ξεπερασμένες; Το πόσο καλά απομνημονεύουν;

Η καλύτερη πληροφορία θα αφορούσε το κατά πόσο μια συγκεκριμένη παιδαγωγική προσέγγιση ταιριάζει με τα ενδιαφέροντα συγκεκριμένων παιδιών και μοντέλο μάθησής αυτών. Μια δηλαδή προσέγγιση ένας προς έναν.

Οι βαθμοί απομονώνουν ένα στιγμιότυπο της ζωής του μαθητή. Αυτό που ορίζει το σύστημα να δούμε και που συνήθως γκρεμίζει κομμάτια της προσωπικότητάς του. Η απειλή τους μπορεί να λειτουργεί μερικές φορές, αλλά μάλλον μόνο πρόσκαιρα.

4 σχόλια:

mario είπε...

Εσάς τους καθηγητές σας ξεγελάνε οι μαθητές σας..
Εσείς οι καθηγητές κάνετε λάθη με την βαθμολογία..
"Ένας αριθμός και έξω από την πόρτα" έλεγε τις προάλες ο μαθηματικός στο λύκειο που πηγαίνει ο μεγάλος μου γιος(Β λυκείου).
καλημέρα σας Θοδωρή.
εύχομαι υγεία και αγάπη

. είπε...

χχμμμ θυμάμαι αυτό το ζήτημα από το πρίσμα ενός καθηγητή μου.

οι βαθμοί βάοζυν τα παιδιά σ εμια κλίμακα σύγκρισης, κι αυτό είναι πολύ άσχημο. το ιδανικό θα ήταν περιγραφική βαθμολογία .
όχι αυτό που λένε περιγραφική δλδ "μπράβο", "πολύ καλά", αλλά ένα φύλλο με όλα τα χαρακτηρισιτκά του μαθητη,πχ συμμετοχή, συνέπεια, ταλέντα κτλ
(αυτό βοηθά και κάποιον δάσκαλο που ποωτοαναλαμβάνει έναν μαθητή. για΄τι το να ξέρει ότι ο μαθητής πχ έπαιρνε 9 απ τον προηγούμενο δάσκαλο, δε σημαίνει τπτ)

ή τουλάχιστον οι βαθμοί να κυμάινονται στο 8-9-10 και να αφορούν τη βελτίωση του ίδιου του μαθητή, και όχι τη θέση του σε σ΄χεση με τους άλλους μαθητές, ώστε να ανταγωνίζεται τον εαυτό του.

για ρώτα όμως ποιοι γονείς θα συμφωνούσαν μ αυτό.

Ανώνυμος είπε...

Ασ΄τα, Θοδωρή(αν μου επιτρέπεις)! Η χειρότερη περίοδος της σχολικής χρονιάς για μένα! Η αγωνία να είμαι ακριβοδίκαια, να ενθαρρύνω αυτό που προσπαθεί, ννα δείξω στο άλλο πως πρέπει να συμμετάσχει περισσότερο! Αρρωσταίνω πάντα την παραμονή!

θοδωρής είπε...

@mario: Και ξεγελιόμαστε καικάνουμε λάθη. Και για αυτούς τους λόγους είμαι κατά των βαθμολογιών με τη σημερινή μορφή τους.

@μαριλίνα: Συμφωνώ με τις περιγραφές και όχι με τους μονοδιάστατους βαθμούς. Επίσης θα πρότεινα να μην ανακοινώνονται στους μαθητές.

@renata: σαν να "ακούω" τη γυναίκα μου όταν έρχεται αυτή η περίοδος :)