Δευτέρα, Απριλίου 06, 2009

Στο ΠΑ.ΣΟ.Κ. "Μιλάμε για Παιδεία"

Δεν είναι παράξενο ότι τα τηλεοπτικά κανάλια δεν έδωσαν τη δέουσα προσοχή στο θέμα. "Μιλάμε για Παιδεία" και αυτό γίνεται με πρωτοφανή σοβαρότητα και βάθος από το χώρο του ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Διάβασε τις δεσμεύεσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για το θέμα.

Παρακάτω αντιγράφω τα συμπεράσματα από το Forum του Τομέα Παιδείας από την ομιλία της Θάλειας Δραγώνα, Γραμματέα Τομέα Παιδείας:

(...) Συμπέρασμα πρώτο που αφορά το ολοήμερο σχολείο το οποίο στο τέλος της τετραετίας θα είναι βασικός τύπος σχολείου.

o Στο ολοήμερο σχολείο το ημερήσιο πρόγραμμα είναι ενιαίο.
o Περιλαμβάνει τη διδασκαλία μαθημάτων που οι μαθητές αλλιώς αναζητούν στην ιδιωτική αγορά όπως είναι οι ξένες γλώσσες τα αθλητικά οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες.
o Οι μαθητές απαλλάσσονται (ιδίως των πρώτων τάξεων) από την εργασία στο σπίτι.
o Παρέχεται στηρικτική διδασκαλία όλων των επιπέδων και εξασφαλίζεται η ψυχολογική στήριξη των παιδιών.
o Ολοήμερο σχολείο με νέες παιδαγωγικές πρακτικές που θα παράγουν ενεργητικά και κριτικά σκεπτόμενα παιδιά, που θα μαθαίνουν στους μαθητές πώς να μαθαίνουν.
o Το ολοήμερο σχολείο συμβάλλει στην οργανική διασύνδεση σχολείου-οικογένειας-κοινωνίας και αποτελεί αντισταθμιστικό παράγοντα των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.
o Το χαρακτηρίζει η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα στις διαφορετικές ανάγκες όλων των μαθητών. Είναι το σχολείο της ένταξης.
o Στο ολοήμερο σχολείο δεν υπάρχει θέση για ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς.

Συμπέρασμα δεύτερο σχετικά με τις αλλαγές στο Λύκειο και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια. Για την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο Λύκειο προτείνεται:

o Η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών με εισαγωγή μαθημάτων επιλογής που θα διευρύνονται από τάξη σε τάξη και σταδιακό περιορισμό των γνωστικών αντικειμένων χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μειώνεται ο συνολικός χρόνος εργασίας ούτε των μαθητών ούτε των εκπαιδευτικών στο σχολείο.
o Η ενίσχυση της σχολικής ζωής με δράσεις εντός του διδακτικού χρόνου όπως ο επαγγελματικός προσανατολισμός πολιτιστικές και άλλες δραστηριότητες.
o Αναβάθμιση (και οικονομική) αναβάθμιση του εκπαιδευτικού προσωπικού με προτεραιότητα την επιμόρφωση και την κοινωνική λογοδοσία.
o Η ενίσχυση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και δυνατότητας οριζόντιας μετακίνησης των μαθητών.
o Οι εξετάσεις για το εθνικό απολυτήριο διεξάγονται κεντρικά και με διαδικασίες αντίστοιχες των σημερινών ώστε να διασφαλίζεται το αδιάβλητο. Τα θέματα επιλέγονται από σχετική τράπεζα στην οποία περιλαμβάνονται σταθμισμένης δυσκολίας μεγάλη πληθώρα θεμάτων.
o Τα ιδρύματα ορίζουν τα θέματα και τους συντελεστές βαρύτητας που λαμβάνονται υπόψη για την εισαγωγή φοιτητών στα Τμήματα. Σημαντική διάσταση οι επιλογές των μαθητών.

Συμπέρασμα τρίτο. Αφορά την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση που αποτελεί την πρώτη μας προτεραιότητα.

o Η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση χρειάζεται να συνδεθεί με την περιφερειακή ανάπτυξη και την απασχόληση.
o Δημιουργείται μια εκπαιδευτική μονάδα το Τεχνολογικό Λύκειο στο οποίο ενσωματώνονται οι ΕΠΑΒ και τα ΕΠΑΛ. Στην α΄ τάξη επιλέγεται επαγγελματική κατεύθυνση. Στη β΄ επιλέγεται τομέας και στην γ΄ υπάρχουν δύο επιλογές: είτε επιλέγεται ολοκλήρωση της ειδικότητας, είτε ολοκληρώνεται η προετοιμασία στα τμήματα γενικής παιδείας (δηλαδή τεχνολογική κατεύθυνση) για τη διαδικασία πρόσβασης στην τριτοβάθμια. Προβλέπονται συμπληρωματικά μαθήματα και υποστηρικτικά μέτρα για να αντιμετωπιστούν μαθησιακά ελλείμματα που μπορεί να έχουν κάποιοι μαθητές.
o Οι ειδικότητες της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης χρειάζεται να γίνουν αντικείμενο επανεπεξεργασίας και να προσδιοριστούν με βάση τις αναπτυξιακές ανάγκες και σε συνεργασία με τα παραγωγικά Υπουργεία.
o Ιδρύονται και λειτουργούν μεταδευτεροβάθμια τμήματα τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης ενταγμένα στη λειτουργία του Τεχνολογικού Λυκείου.

Συμπέρασμα τέταρτο. Αφορά την εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία. Η έμφαση είναι στην άρση των εμποδίων φυσικών παιδαγωγικών και κοινωνικών που αποκλείουν τα παιδιά με αναπηρίες από το γενικό σχολείο. Αυτό απαιτεί:

o Προσβάσιμο σχολικό περιβάλλον με στόχους συνεκπαίδευσης.
o Προσαρμογή υλικού
o Εξειδικευμένο προσωπικό
o Συνεργασία με τους γονείς.
o Το ειδικό σχολείο είναι η εξαίρεση.
o Το στοίχημα κερδίζεται με την έγκαιρη παρέμβαση.

Το πνεύμα του νομοθέτη είκοσι πέντε χρόνια πριν ήταν πολύ κοντύτερα σε ένα ενταξιακό μοντέλο απ’ ότι σήμερα που η εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία ακολουθεί ένα ιατροκεντρικό πρότυπο.

Συμπέρασμα πέμπτο αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

o Πλήρης οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Δεν μπορεί και δεν πρέπει το θεσμικό πλαίσιο να ρυθμίζει με λεπτομέρειες τη λειτουργία των ιδρυμάτων. Αυτό αφορά τους εσωτερικούς τους κανονισμούς.
o Πλήρης λειτουργία της αξιολόγησης και της κοινωνικής λογοδοσίας σε συνάρτηση αφενός με τη θέσπιση στόχων και αφετέρου με τις υποχρεώσεις της πολιτείας.
o Σχεδιασμός και υλοποίηση μιας συνεκτικής ερευνητικής πολιτικής για τη στήριξη υψηλής ποιότητας έρευνας μέσα από ανταγωνιστική ερευνητική χρηματοδότηση.
o Υπεύθυνος και αξιόπιστος χωροταξικός επανασχεδιασμός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και θεσμικές παρεμβάσεις που θα βοηθήσουν τα περιφερειακά ιδρύματα να εκπληρώσουν το σκοπό τους.
o Τα ελληνικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα πρέπει να έχουν ενεργό συμμετοχή στον ευρωπαϊκό χώρο ανώτατης εκπαίδευσης και στον αντίστοιχο της έρευνας.

Συμπέρασμα έκτο και τελευταίο αφορά τη δια βίου εκπαίδευση. Αποτελεί μια σημαντική συνιστώσα του εκπαιδευτικού συστήματος. Συμβάλλει στην άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και στην εδραίωση της κοινωνικής συμμετοχή, στην ανάδειξη της προσωπικότητας και των κοινωνικών ικανοτήτων και στην ανάπτυξη του πολιτισμού. Επικαιροποιεί τις γνώσεις και αναπτύσσει τις δεξιότητες των εργαζομένων και συμβάλλει στην αντιμετώπιση της ανεργίας.

Σήμερα υπάρχει ένα καταθλιμένο σύστημα δια βίου εκπαίδευσης. Στόχος μας είναι:

• Ένα ενιαίο εθνικό σύστημα δια βίου εκπαίδευσης αποκεντρωμένο και μεθοδικού χαρακτήρα. Οι δύο βραχίονες του συστήματος η εκπαίδευση ενηλίκων και η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Οργανικά μέρη του συστήματος η πιστοποίηση φορέων, προγραμμάτων, γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, η αξιολόγηση και η έρευνα που υποστηρίζει το σύστημα και η καινοτομία.


Ακόμη: Ομιλία Άννας Διαμαντοπούλου στο FORUM του Τομέα Παιδείας του Κινήματος με θεμα: "Μιλάμε για Παιδεία"

Δεν υπάρχουν σχόλια: