Δευτέρα, Απριλίου 20, 2009

Προτάσεις για την χρήση ελεύθερου λογισμικού στην ελληνική εκπαίδευση

Αντιγράφω τις προτάσεις για την χρήση ελεύθερου λογισμικού στην ελληνική εκπαίδευση, έτσι όπως στάλθηκαν στο υπουργείο Παιδείας και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Στις Η.Π.Α. και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες τα σχολεία παραλαμβάνουν υπολογιστές με μη εμπορικό λειτουργικό σύστημα, αλλά με Linux - δωρεάν λειτουργικό σύστημα.

Είναι καιρός το ελληνικό δημόσιο να σπάσει τις εξαρτήσεις προς μεγάλες εταιρείες λογισμικού που το ίδιο δημιούργησε και να εισάγει το Ελεύθερο Λογισμικό - Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα σε όλες τις υπηρεσίες του.

Η εκπαίδευση αποτελεί μια ιδανική περίπτωση για αρχή.

Προδιαγραφές εκπαιδευτικών εφαρμογών

1.Οι εφαρμογές πρέπει να έχουν την δυνατότητα επέκτασης (νέα χαρακτηριστικά, νέες λειτουργίες), ώστε να μην μένουν στάσιμες και να αποσύρονται μετά από χρόνια.
2.Οι εφαρμογές θα πρέπει να διατίθενται από το διαδίκτυο μέσω της σελίδας του σχολικού δικτύου. Έτσι θα διευκολυνθεί η πρόσβαση με έναν απλό περιηγητή ιστού, από τα σχολικά εργαστήρια, τα σπίτια των παιδιών και των εκπαιδευτικών.
3.Για την ανάπτυξη των εφαρμογών θα πρέπει να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά εργαλεία ανοικτού κώδικα, όπως Mozilla Application Framework (Gecko), PHP, Webkit, OpenJDK, OpenJFX. Οι εφαρμογές θα πρέπει να είναι ανεξάρτητες λειτουργικού συστήματος, δηλαδή να χρησιμοποιούνται από οποιοδήποτε λειτουργικό (Linux, MacOs, Windows) και από οποιονδήποτε περιηγητή ιστού (Firefox, Chrome, Safari, Opera, Internet Explorer).
4.Να χρησιμοποιούνται οι προδιαγραφές που έχει εκδώσει η διεθνής κοινοπραξία W3C για την σχεδίαση προσβάσιμων ιστοσελίδων και από άτομα με ειδικές ανάγκες.
5.Η άδεια χρήσης των εφαρμογών πρέπει να είναι ελεύθερη, όπως η άδεια GPLv3 του Free Software Foundation. Αυτό είναι αναγκαίο, ώστε να μπορεί να συνεχιστεί η ανάπτυξη της εφαρμογή από άλλες εταιρίες ή εθελοντές.

Παρατήρηση: Θεωρούμε ότι το γεγονός ότι διανέμονται εκπαιδευτικές εφαρμογές, οι οποίες λειτουργούν σε εργαστήρια με συγκεκριμένες δυνατότητες, ως τουλάχιστον άδικο για τα σχολεία που δεν τις πληρούν. Με τον τρόπο αυτό δημιουργούμε σχολεία δύο ταχυτήτων που διαχωρίζονται άδικα και ίσως παράνομα λόγω των επιδόσεων των υπολογιστών τους ή των λειτουργικών τους συστημάτων.

Μεταβολή των προδιαγραφών των εργαστηρίων πληροφορικής

1.Αλλαγή των προδιαγραφών των σχολικών εργαστηρίων, ώστε να μπορούν να προκηρυχθούν και με Ubuntu LTSP και Thin Clients (χωρίς Windows). Οι προδιαγραφές αυτές να δημοσιευθούν σε όλους τους φορείς που υλοποιούν σχολικά εργαστήρια (Περιφέρειες, Δήμους, Κοινωνία της Πληροφορίας, Σχολεία).
2.Πιστοποίηση του περιβάλλοντος εργασίας Ubuntu από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
3.Διενέργεια εκπαδευτικών σεμιναρίων στους καθηγητές πληροφορικής για την λύση Ubuntu Ltsp.

Δημιουργία ομάδας εθελοντών και πιστοποίηση της εργασίας τους

1.Δημιουργία ομάδας εθελοντών καθηγητών της δευτεροβάθμιας που θα συνεργάζονται με το Παιδαγωγικό ινστιτούτο και το Υπουργείο Παιδείας.
2.Δημιουργία ελεύθερης ιστοσελίδας στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο που θα την διαχειρίζονται μέλη της ομάδας.
3.Δυνατότητα πιστοποίησης εθελοντικών εργασιών (ασκήσεων, βιβλίων, λογισμικού κα) της παραπάνω ομάδας ως εγκεκριμένου υλικού από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και το Υπουργείο Παιδείας.
4.Δημιουργία ενός CD με ελεύθερο εκπαιδευτικό λογισμικό για Windows και διανομή τους σε όλα τα σχολεία μέχρι την σταδιακή αντικατάσταση όλων των Windows εργαστηρίων με Ubuntu.
5.Δημιουργία διανομής Ubuntu σε CD ή DVD με εκπαιδευτική κατεύθυνση και διανομή της στους μαθητές.

Γενικά

1.Αλλαγή της ενότητας των σχολικών βιβλίων ώστε να αναφέρονται σε εφαρμογές ανοιχτού λογισμικού π.χ. του σχολικού βιβλίου του Γυμνασίου που αναφέρεται στο Microworlds Pro, μια και το συγκεκριμένο πρόγραμμα υπάρχει σε πολύ μικρό αριθμό σχολείων. Προτείνουμε την αντικατάσταση της με αναφορά στην εφαρμογή Kturtle που μπορεί να διανεμηθεί και δωρεάν στους μαθητές.
2.Αλλαγή της ενότητας του σχολικού βιβλίου του Γυμνασίου που αναφέρεται στο ελεύθερο λογισμικό ως “δωρεάν λογισμικό”.

Δεν υπάρχουν σχόλια: