Πέμπτη, Φεβρουαρίου 17, 2005

Νέες τεχνολογίες: Έρευνα Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Βρυξέλλες, 14/2/2005. Οι γυναίκες έχουν ξεπεράσει τους άνδρες τα τελευταία τρία χρόνια όσον αφορά τη χρήση του Internet., σύμφωνα με μια νέα αναφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι άνω των 55 ετών αυξάνουν τις δεξιότητές τους στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών (Η/Υ). Παρόλα αυτά, οι λιγότερο μορφωμένοι και λιγότερο καλά αμειβόμενοι δεν μπορούν να καλύψουν γρήγορα το κενό που τους χωρίζει από τις υπόλοιπες πληθυσμιακές ομάδες και αυτό τους στερεί από καινούριες ευκαιρίες. Η εκπαίδευση, η ηλικία και το εισόδημα παραμένουν τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του ψηφιακού χάσματος, σύμφωνα με τη μελέτη.

Το συμπέρασμα είναι ότι η πρόσβαση στο Internet και οι δεξιότητες στους Η/Υ μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους όχι μόνο να ξεφύγουν από τη φτώχεια, αλλά και να την αποφύγουν. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη πληροφορία, ειδικότερα από εθνικές πηγές, έτσι ώστε να υπάρξουν αποτελεσματικότερες πολιτικές πρακτικές με στόχο να βοηθήσουν τους ανθρώπους να αποκτήσουν πρόσβαση στην κοινωνία της πληροφορίας. Χωρίς δράση, η Ευρώπη μπορεί να πολωθεί ακόμη περισσότερο ανάμεσα στους ηλεκτρονικά ενσωματωμένους (eIncluded) και τους ηλεκτρονικά αποκλεισμένους (eExcluded).

Η αποτυχία απόκτησης των δεξιοτήτων στις τεχνολογίες επικοινωνιών και πληροφορικής θεωρείται ως αποτέλεσμα του συνδυασμού των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι φτωχοί και οι μακροχρόνια άνεργοι. Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία των ηλεκτρονικά αποκλεισμένων (eExcluded). Σε συνέχεια της σχετικής έρευνας του 2001, η αναφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναδεικνύει τη στενή σχέση μεταξύ της ψηφιακής και της κοινωνικής συμμετοχής σε μια κοινωνία η οποία προοδευτικά μετατρέπεται σε μια τεχνική κοινωνία.

Η μελέτη αναδεικνύει τη σημασία της εκπαίδευσης ως καθοριστικού παράγοντα προκειμένου να δημιουργηθεί μια κοινωνία με ηλεκτρονικά εγγράμματους πολίτες. Η μεγαλύτερη χρήση του Internet φαίνεται να παραμένει καθαρά και σταθερά συνδεδεμένη με την ανώτατη εκπαίδευση και επαγγελματική κατάσταση των πολιτών.

Η χρήση του Internet απαιτεί βασικές δεξιότητες, όπως ανάγνωση και γραφή, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του περιεχομένου του απευθύνεται στους αρτιότερα μορφωμένους. Η μελέτη παραθέτει παραδείγματα ανθρώπων οι οποίοι ξεκίνησαν μαθήματα απόκτησης δεξιοτήτων στους Η/Υ αλλά τα εγκατέλειψαν όταν διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε ενδιαφέρον περιεχόμενο για τους ίδιους.

Οι περισσότερες πρωτοβουλίες ηλεκτρονικής επιμόρφωσης πολιτών λαμβάνονται σε τοπικό επίπεδο, σύμφωνα με τη μελέτη. Ένα παράδειγμα περιγράφει ένα έργο που ανέλαβαν από κοινού ο δήμος της Ρώμης και η Microsoft. Σκοπός του ήταν να ενθαρρυνθούν οι άνω των 60 ετών πολίτες να δικτυωθούν ως μέσο καταπολέμησης της μοναξιάς.

Το απαγορευτικό κόστος αγοράς ενός προσωπικού Η/Υ είναι ένα μια από τις βασικές αιτίες για τη διατήρηση του ψηφιακού χάσματος. Αυτό είναι περισσότερο έντονο στα νέα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο κύριος λόγος μη χρήσης του Internet σε όλη την Ε.Ε. αποδείχθηκε η μη κατοχή προσωπικού Η/Υ στο σπίτι.

Στα 15 κράτη μέλη της Ε.Ε. ο μέσος όρος πληθυσμού ο οποίος χρησιμοποιεί το Internet ανέρχεται στο 43.5%, ποσοστό το οποίο μειώθηκε στο 41.4% όταν η Ε.Ε. διευρύνθηκε και απέκτησε άλλα 10 νέα μέλη. Παρόλα αυτά, σε όλα τα νέα κράτη μέλη ο πληθυσμός τους σε ποσοστό μεγαλύτερο του 25% χρησιμοποιεί το Internet, πάνω από το αντίστοιχο ποσοστό που αφορά την Ελλάδα και την Πορτογαλία. Η Εσθονία με 44% και η Σλοβενία με 41.7%, ξεπερνούν τα αντίστοιχα ποσοστά των κρατών μελών της προηγούμενης σύνθεσης της Ε.Ε. των 15.

Οι απομακρυσμένες και αγροτικές περιοχές της Ε.Ε. συχνά στερούνται ακόμη βασικές συνδέσεις στο Internet. Επίσης οι περιοχές με τα παραπάνω χαρακτηριστικά αποδέχονται τις εξελίξεις στις νέες τεχνολογίες πολύ πιο αργά, αυξάνοντας κατά συνέπεια το ψηφιακό χάσμα μεταξύ αγροτικών και αστικών περιοχών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: