Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 20, 2006

Για τα καινούργια βιβλία στα σχολεία

Αν έχεις παιδιά στο δημοτικό και το γυμνάσιο ή αν ασχολείσαι με τα της εκπαίδευσης, τότε θα έχεις αντιληφθεί ότι τα πιτσιρίκια και οι εκπαιδευτικοί συναντάμε καινούργια βιβλία. Αν δεν ισχύει τίποτα απότα δύο, νομίζω ότι ως πολίτης είναι χρήσιμο να ξέρεις τι διαβάζουνε τα παιδιά και τι διδάσκουμε εμείς. Για να έχεις μια ιδέα τι παίζεται γενικώς.

Η αλλαγή των βιβλίων από μόνο του αποτελεί ένα πολύ θετικό βήμα. Τα εικοσαετίας και πλέον προηγούμενα βιβλία αντικαθίστανται από ελκυστικότερα και με διαφορετικού πνεύματος συγγραφής εγχειρίδια.

Πρόκειται για μια "μίνι επανάσταση" για την οποία, ω του θάυματος, συναίνεσαν οι δυο μεγάλοι πολιτικοί φορείς της χώρας. Το πρόγραμμα αντικατάστασης των βιβλίων ξεκίνησε από την εποχή του Αρσένη παραμένοντας καθηλωμένο, προχώρησε με σχετικά γοργά βήματα επί Ευθυμίου και κατά κάποιο τρόπο έγινε αναγκαστικά αποδεκτό από τη σημερινή υπουργό, τη Μαριέττα Γιαννάκου.

Εννοείται ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο συνέβαλε καθοριστικά και συμβάλλει στην όλη διαδικασία.

Στο Βιβλιοδρόμιο των ΝΕΩΝ του Σαββάτου, ο Μανώλης Πιμπλής παραθέτει ένα άρθρο για την αλλαγή αυτή. Σημειώνω τα παρακάτω:

  • τις μάχες των συγγραφέων και των ειδικών να σπάσουν στερεότυπες καταστάσεις που ήθελαν (θέλουν;) τα παιδιά μας δέσμια της αποστήθισης και του ενός και μοναδικού βιβλίου
  • τα αγκάθια της ελληνικής γραφειοκρατίας τα οποία στερούν ακόμη και σήμερα που τα περισσότερα βιβλία είναι στα χέρια των μαθητών τις αμοιβές των εκδοτών και των συγγραφέων
  • τις ευχάριστες εκπλήξεις στα βιβλία γλώσσας όπου παρελαύνουν από ήρωες των παραμυθιών του Ευγένιου Τριβιζά και του Χάρι Πότερ
  • τις προσπάθειες για εξονυχιστικό έλεγχο του περιεχομένου των βιβλίων για να μην δυσαρεστηθεί η Εκκλησία
Σημειώστε επίσης ότι οι καθηγητές κληθήκαμε σε επιμορφωτικά σεμινάρια για τα νέα βιβλία στα τέλη της προηγούμενης και στην έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς. Ωστόσο κανείς από εμάς δεν τα έπιασε στα χέρια του. Δεν είχαν κυκλοφορήσει ακόμη.

Όμως ούτε και τα επιμορφωτικά σεμινάρια κατάφεραν να ξεκουνήσουν πολλούς από εμάς που έχουμε μάθει να βλέπουμε τα πράγματα στατικά και με τη ματιά της αγελάδας (τι μου φταίει τώρα το ζώο;).

Για την παραπάνω ματιά στο μέλλον...

3 σχόλια:

nosyparker είπε...

Δηλαδή εσύ τώρα τι πιστεύεις; Ότι επειδή άλλαξαν τα βιβλία θ΄αλλάξει κι η εκπαίδευση; Στείρες γνώσεις προσφέρουμε. ¶λλαξε ο Μανωλιός κι έβαλε τα ρουχα του αλλιώς, ένα πράμα...
Μην πω για τα σεμινάρια καθηγητών Αγγλικής, που τα κάναμε ενώ τα βιβλία θα αρχίσουν να συγγράφονται το 2007!!! Μόνο για να τρώνε κάποιοι λεφτά δηλαδή.

. είπε...

Θοδωρή εγώ είμαι ενθουσιασμένη με τα βιβλία. (βέβαια τόσο βιαστικά που τα έδωσαν.. βρήκα μερικά λαθάκια ήδη, αλλά το προσπερνάμε αυτό).

Οι πρακτικές που κάναμε βασίζονταν στη νέα φιλοσοφία των βιβλίων, η δουλειά είναι πιό κοπιαστική για τους εκπαιδευτικούς, αλλά νομίζω πως οι μαθητές γίνονται επιτέλους πρωταγωνιστές.

Αυτό που δεν ξέρω, είναι κατα πόσο μπορέι ν αλλάξει συνήθειες ένας δάσκαλος που διδάσκει πολλά χ΄ρονια τελείως δασκαλοκεντρικά. Αν μπορέσει όμως να δουλέψει καλά με τα βιβλία, νομίζω ότι το αποτέλεσμα θα τον δικαιώσει =)

θοδωρής είπε...

@nosyparker: Όχι, η εκπαίδευση δεν θα αλλάξει εξαιτίας των νέων βιβλίων. Αλλά είναι μια καλή αρχή. Κι από κάπου πρέπει να ξεκινάμε. Σαφώς υπάρχουν προβλήματα, αλλά και ο μηδενισμός των πάντων δεν οδηγεί πουθενά.

Μπορούμε να ξεκουνηθούμε και να απαιτήσουμε περισσότερα. Α, και να θελήσουμε να αλλάξουμε κι εμείς ερχόμενοι κοντά στις σύγχρονες ανάγκες των παιδιών.

@μαριλίνα: Είναι όντως δύσκολο να ξεκουνηθείς. Ειδικά όταν έχουν περάσει πολλά χρόνια κι έχεις βαλτώσει. Αν και πιστεύω ότι είναι στον άνθρωπο, δεν θα διαφωνήσω ότι το σύστημα μπορεί να σε καθηλώσει.

Ίσως οι νέες γενιές εκπαιδευτικών να αλλάξουμε κάποια πράγματα. Μερικές φορές ίσως είναι απαραίτητο ένα ταρακούνημα, ένα reset, για να ξυπνήσουν όσοι κοιμούνται ύπνο βαθύ...