Πέμπτη, Οκτωβρίου 06, 2005

Είναι καλό! Είναι Αμερικάνικο! Χμ... made in China!

Θυμάμαι πάντα εκείνη την ατάκα του φίλου του πατέρα μου: "Είναι καλό! Είναι Αμερικάνικο!". Συμπήκνωνε όλη τη μαεστρία του marketing και της πραγματικότητας του εμπορίου στα μεταπολεμικά χρόνια. Μαζί με τα αγγλικά και γερμανικά προϊόντα, τα αμερικάνικα ισοδυναμούσαν αυτόματα και χωρίς κανένα κόπο με την ανώτερη ποιότητα.

Σήμερα ένα DVD της Daewoo στις Η.Π.Α. πωλείται μέσω Internet στα 17.50 δολάρια και η εικόνα που βγάζει είναι κρυστάλινη. Όταν γυρίσεις τη συσκευή από πίσω θα δεις ό,τι βλέπεις πλέον στις περισσότερες ηλεκτρονικές συσκευές: MADE IN CHINA.

OK, όταν εταιρείες κολοσοί, όπως η Cadillac, η Buick και η General Motors φέρουν ανταλλακτικά από την Κίνα, σε ένα DVD θα κολλήσουμε; Όλοι γνωρίζουμε την πλημμύρα στην ευρωπαϊκή αγορά από τα κινέζικα υφάσματα και τις συνέπειες στον κλάδο.

Τώρα στις Η.Π.Α. οι ρυθμοί των εισαγωγών είναι ξέφρενοι. Κρατήσου: Συνολικά και μέσα σε 15 χρόνια οι εισαγωγές από Κίνα αυξήθηκαν κατά 1600%. Στο πρώτο τετράμηνο του 2005 τα κινέζικα βαμβακερά αυξήθηκαν κατα 1500%! Το εμπορικό ισοζύγιο της Κίνας έχει ένα πλεόνασμα 33 δις δολαρίων. Κι όλα αυτά εξαιτίας, κυρίως, των Η.Π.Α.

Μπορεί κάποιοι να φωνάζουν σχετικά με τα κινέζικα, οι οικονομολόγοι όμως αρπάζονται από τη σανίδα σωτηρίας και μας βγάζουν τη γλώσσα: τα κινέζικα έσωσαν δισεκατομύρια ευρώ και δολάρια των καταναλωτών. Και η αλήθεια μπορεί κάποιους να πονάει, αλλά είναι εδώ: Αγοράζεις ένα προϊόν με τη σημαιούλα των Η.Π.Α. γιατί, είπαμε, "είναι αμερικάνικο, άρα είναι καλό", αλλά στην ουσία αγοράζεις κινέζικο.

Οι Η.Π.Α. έβαλαν, από την πίσω πόρτα του σαλούν στο παιχνίδι του παγκόσμιου εμπορίου την Κίνα. Τώρα ο κιτρινιάρης παίκτης έχει τις μάρκες μπροστά του και τα κορίτσια στα πόδια του. Καπνίζει το πούρο καλύτερα από το λιγδιάρη σερίφη. Κι ο τελευταίος cowboy αδειάζει το ουίσκυ του χαϊδεύοντας με το δεξί χέρι το περίστροφο στην τσέπη. Αυτός ο κιτρινιάρης δεν "μοιράζεται τις αξίες του ελεύθερου κόσμου, της δημοκρατίας", αρχίζει να σιγοτραγουδά. Εντάξει, το story έχει ξαναπαιχτεί σε τόσα και τόσα άλλα σαλούν, βλέπε Ιράκ.

Όμως καλύτερα να το βουλώσει. Εξάλλου, από πού αλλού θα βρει να αγοράσει DVD με 17.50 δολάρια;

Δεν υπάρχουν σχόλια: