Πέμπτη, Ιουνίου 01, 2006

Μάθε παιδί μου γράμματα. Μάθε όμως και να τρως!

Η Μ. τρώει σχεδόν καθημερινά κρέας στο σπίτι της. Είναι το αγαπημένο φαγητό του πατέρα της το οποίο αναγκάζεται να μαγειρέυει η μητέρα της γιατί ο άντρας δεν τρώει τίποτα άλλο με ευχαρίστηση. Ο Π. τρώει τέσσερις με πέντε φορές την εβδομάδα σε γυράδικο της γειτονιάς. Οι γονείς γυρίζουν αργά από τη δουλειά. Ο Μ. έχει ιδιαίτερη αδυναμία στα γλυκά και τρώει σχεδόν ένα παγωτό την ημέρα. Τα περισσότερα παιδιά έρχονται στο σχολείο χωρίς πρωινό, ενώ μερικά πίνουν... καφέ!

Είναι μερικές απαντήσεις που μάζεψα μέσω της εργασίας με θέμα "Europe, Go Healthy! From breasfeeding to organic products" που ξεκινήσαμε στο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς. Τα θέματα που επέλεξαν μόνοι τους οι μαθητές να ασχοληθούν μετά από μια κουβέντα ήταν:

:: Γρήγορο φαγητό
:: Παχυσαρκία
:: Μεσογειακή διατροφή
:: Διατροφή εφήβων
:: Θηλασμός
:: Βιολογικά προϊόντα

Κι όλα αυτά στο μάθημα της Πληροφορικής. Θεώρησα ότι το να συνεχίσουμε να σαλιαρίζουμε στο Word και το Excel, από τη στιγμή που τα παιδιά είχαν μάθει τα βασικά, ήταν άσκοπο. Προτίμησα να τα βάλω στη διαδικασία της αναζήτησης σε εγκυκλοπαίδειες, εφημερίδες και περιοδικά, Internet και φυσικά διάλογο. Πολύ διάλογο, που λείπει από την τάξη και τη ζωή όλων μας, των παιδιών ειδικότερα.

Τα παιδιά έψαξαν και ανεβάσαμε όσα προλάβαμε στο site. Οι εργασίες παρουσιάστηκαν σε μια αίθουσα προβολών με τα πιτσιρίκια να δείχνουν στο βιντεοπροβολέα τα ευρήματά τους. Το πιο ενδιαφέρον ήταν η συζήτηση και η έκπληξη που αισθάνονταν όσα συνειδητοποιούσαν πόσο λάθος ήταν οι διατροφικές τους συνήθειες.

Από την συζήτηση μου έκαναν εντύπωση τα παρακάτω:

  • τα περισσότερα γνώριζαν για παράδειγμα τη σημασία του πρωινού για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού, δεν ήξεραν ωστόσο τις αρνητικές επιπτώσεις από την παράλειψή του

  • δεν είχαν ιδέα για το ότι το γρήγορο φαγητό προσθέτει βάρος

  • έδειχναν να θέλουν να μάθουν περισσότερα και να αλλάξουν διατροφικές συνήθειες

  • όχι μόνον κορίτσια, αλλά και αγόρια έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις θετικές επιπτώσεις του θηλασμού


Ωραία, θα μου πείς. Και;

Μετά από 15 ημέρες μάζεψα την ομάδα για μια ακόμη συζήτηση. Είχε αλλάξει κάτι στις διατροφικές τους συνήθειες;

O Π. αποφάσισε να τρώει σε ταχυφαγείο μόνον μετά το σινεμά με τους φίλους του. Τρόμαξε όταν έμαθε ότι μπορεί να οδηγηθεί στην παχυσαρκία. Η Μ. σταμάτησε να τρώει κρέας σε καθημερινή βάση. ¶ρχισε να τρώει περισσότερα λαχανικά και να ζητά από τη μητέρα της να αλλάξει διαιτολόγιο για το καλό όλων τους. Τα περισσότερα παιδιά μείωσαν, όπως μου είπαν, τα αναψυκτικά και προσπαθούν να βοηθούν στο σπίτι για την προετοιμασία του σπιτικού φαγητού από την προηγούμενη ημέρα, ώστε να μην καταφεύγουν σε ταχυφαγεία.

Ένα - δυο βήματα μπροστά σήμερα, αλλαγή στάσης ζωής αύριο; Ίσως.

Παρόμοιες εργασίες δουλεύω με τα παιδιά κάθε χρονιά. Διαπιστώνω ότι αν και δεν είναι συνηθισμένα σε τέτοιου είδους συνεργατική και βιωματική μάθηση, προσαρμόζονται και ανταποκρίνονται εκπληκτικά. Ρουφάνε και επεξεργάζονται δεδομένα και παράγουν πληροφορίες.

Η Πληροφορική είναι ένα από τα πολλά εργαλεία όχι μόνο για την κατάκτηση της γνώσης, αλλά, και κύρια, για να μπορέσουμε να κάνουμε ένα άλμα προς τα εμπρός, να βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας. Μονάχα αντιμετωπίζοντας έτσι όχι μόνο το μάθημα, αλλά και το σχολείο γενικότερα, θα καταφέρουμε να έχουμε μια κοινωνία ενεργών πολιτών.

Α, και οι εκπαιδευτικοί θα χαιρόμαστε τη δουλειά μας. Μέχρι τελικής πτώσης, όποτε αυτή έρθει...

2 σχόλια:

ΙΣ είπε...

Εντυπωσιακή δουλειά!

Η χρήση των υπολογιστών στα σχολεία είναι προβληματική. Οι περισσότεροι βλέπουν τους υπολογιστές ως ένα επιπλέον μάθημα. Αυτό που χρειάζεται είναι να μάθουν τα παιδιά πώς να τους χρησιμοποιούν ως εργαλείο. Είναι σαν να προσπαθούμε να μάθουμε σε έναν σπουδαστή μιας τεχνικής σχολής την ιστορία, τον τρόπο κατασκευής και τα μέρη από τα οποία αποτελείται ένα... κατσαβίδι.

Επί του θέματος. Το θέμα της εργασίας είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον. Τα συμπεράσματα (όχι τα αποτελέσματα, τα οποία ήταν αναμενόμενα) είναι ενθαρρυντικά: όταν κινήσεις το ενδιαφέρον των παιδιών το κέρδος (δικό τους και δικό σου) είναι εξασφαλισμένο.

Η πρωτοβουλία αυτή έχει και ένα άλλο όφελος που συχνά παραβλέπουμε: μαθαίνει στα παιδιά να παρουσιάζουν τη δουλειά τους (ή τις απόψεις τους) σε ευρύ κοινό. Είναι μια δεξιότητα την οποία παραμελούμε στα σχολεία. Έτσι, βλέπω συχνά φοιτητές αφενός να ντρέπονται να παρουσιάσουν μια εργασία, αφετέρου να αδυνατούν να εκφραστούν. Γιατί άλλο πράγμα ο γραπτός λόγος (βλέπε έκθεση ιδεών) και άλλο ο προφορικός, στην εκφορά του οποίου χρειάζεται και κάποια θεατρικότητα.

Συγχαρητήρια για τη δουλειά σας!

ΥΓ. Και το site του σχολείου καταπληκτικό. Τόσα πολλά παιδιά με «προσωπική σελίδα».

. είπε...

αχ θοδωρή... απογοητέυτηκα τόσο πολύ όταν είδα τους μαθητές μας να έρχονται νυσταγμένοι το πρωι (4η δημοτικού και κοιμούνται στις 11!-κάτι που συντελέι στην παχυσαρκία), να τρώνε χοτ-ντογκ στις 10 το πρωι και σοκολάτα μετά το σχολέιο....

ίσως οι γονείς δεν πρέπει να δίνουν λεφτά στα παιδιά μέχρι μια ηλικία, τρώνε ό,τι χειρότερο υπάρχει με αυτά τα λεφτά. και παρολα αυτά, τα κοριτσακια ήδη είχαν το πρότυπο "οι γυναίκες κάνουν δίαιτες"-το οποίο είναι πολύ επικίνδυνο.

πολύ χρησιμη η πρωτοβουλία, και πσιτέυω ότι θα θυμούνται πολλά απο αυτην τη δουλειά, γιατι είναι δική τους δουλειά.